Bli med Indiana Jones til Atlantis i denne klassikeren fra LucasArts.
Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.
- Navn: Indiana Jones and the Fate of Atlantis
- Utvikler: LucasArts
- Utgiver: LucasArts/US Gold
- Første utgivelsesår: 1992
- Originale plattformer: PC, Amiga, Mac
Machinegames’ Indiana Jones and the Great Circle har høstet mye ros, men det er langt fra det første spillet med arkeolog/gravrøver Indiana Jones i hovedrollen. Det var heller ikke pek-og-klikk-eventyret Indiana Jones and the Fate of Atlantis fra 1992, men det er til gjengjeld et av de beste.
Nazistene må stoppes
Som seg hør og bør finner handlingen sted før den andre verdenskrigen. De tyske nazistene er på jakt etter ting som kan gi dem en overnaturlig fordel i den kommende krigen, og denne gangen dreier det seg om et mystisk stoff – orichalcum – som visstnok ble brukt av innbyggerne på det tapte kontinentet Atlantis og inneholder enorme mengder energi.
Dermed havner helten vår i et kappløp med nazistene, for å finne Atlantis før dem. En av ledetrådene hans er Sophia Hapgood, som han har jobbet med tidligere, og som nå driver sin egen research på det mytiske kontinentet. Hun kan bli en fast partner gjennom hele spillet hvis du velger det – alternativt kan du velge å enten pusle deg gjennom alene eller fokusere mer på action og kamp. Det er altså tre forskjellige ruter gjennom dette eventyret, hver med egne utfordringer, skjønt for min del velger jeg alltid å ta med meg Sophia. Indiana Jones er ikke helt Indiana Jones uten en kvinnelig partner, syntes jeg, og Sophia er ordentlig velskrevet.
Spillet er ellers et ganske så tradisjonelt pek-og-klikk-eventyr, som tar deg med på en reise verden rundt. Hvert sted har sine egne utfordringer og puslenøtter, og selv uten å tenke på at midtpartiet har alternative ruter er det rimelig stort. Gåtene er generelt også gode og logiske, skjønt av og til tenker man vel at en såpass kapabel person som Indiana Jones kunne funnet noen litt mindre knotete løsninger på problemene han møter.
Fate of Atlantis føles dessuten som et ordentlig Indiana Jones-eventyr. Det har alle de nødvendige elementene – globetrotting, ruiner fulle av hemmeligheter, en viss historisk forankring, onde nazister, samt action og logiske utfordringer – og til og med litt romantikk. I tillegg har det akkurat så mye humor som et Indiana Jones-spill bør ha, og en tydelig handling som leder eventyret fremover.
Skal jeg kritisere det for noe, er det at det har to store sekvenser som finner sted i labyrintaktige underjordiske miljøer, og at begge disse strengt tatt føles litt for lange. Spesielt husker jeg hvordan Atlantis-sekvensen tok evigheter da jeg spilte spillet på Amiga og ikke hadde tilgang på «walkthrough». Men i dag er det ikke et like stort problem.
Ellers skilter spillet med herlig pikselkunst i lange baner, og et nostalgisk og stemningsskapende lydspor. Fate of Atlantis er en ordentlig klassiker fra LucasArts, og dessuten et spill som skiller seg litt ut fra majoriteten av eventyrspillene deres ettersom det stort sett holder tunga rett i munnen i stedet for å lene seg inn i det absurde slik mange andre av klassikerne deres gjorde. Absolutt anbefalt, også i 2025!
PC-versjonen av Indiana Jones and the Fate of Atlantis er til salgs både på Steam og GOG. Amiga-versjonen er spillbar på Antstream.
Vi har et stort intervju med hoveddesigneren bak spillet, Hal Barwood. Du kan også lese litt om spillets eventyr-forgjenger, Indiana Jones and the The Last Crusade.
En bedre historie enn noen av Indiana Jones-filmene som kom etter 1989.