– Half-Life endret skytespillsjangeren

Ukens episode av cd SPILL tar for seg debutspillet til Valve.

Half-Life er et av tidenes beste – og viktigste – spill. Historiedrevne førstepersonsskytere var ikke noe nytt da Valves debutspill kom i 1998, men helt fra den legendariske introduksjonssekvensen der vi i Gordon Freemans sko ankommer forskningsbasen Black Mesa før alt går galt var det klart at dette var noe utenom det vanlige.

Ikonisk.
Ikonisk.

I stedet for å lene seg på mellomsekvenser slik datidens storspill vanligvis gjorde, hadde du nærmest alltid kontroll i Half-Life, og kunne bevitne katastrofen fra førstepersons synsvinkel. Dermed ble du integrert i handlingen på en måte ingen tidligere førstepersonsskytere hadde gjort før.

Dette var langt fra det eneste som gjorde Half-Life til en minneverdig opplevelse, og i ukens episode av podcasten cd SPILL får vi et ordentlig dypdykk i alle aspekter av klassikeren. Sigve og MrMamen skal selvsagt ikke utforske Black Mesa og Xen alene, men har fått med seg Aksel Bjerke som lokal guide.

Her kan du høre episoden:

Passende nok er det Steam-salg i disse dager, så hvis du mot formodning ikke har Half-Life på kontoen din koster det 14,40 kroner nå. Da det feiret 25-årsjubileum for et par år siden var det imidlertid helt gratis.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.