Vi har snakket med Stephan Berendsen fra BBG Entertainment om deres Boulder Dash 40th Anniversary Edition.
Boulder Dash er en kombinasjon av hjernetrimspill og actionspill som opprinnelig kom ut på Atari 8-bit i 1984, og ble en umiddelbar suksess. Spillet gir deg rollen som Rockford, et lite vesen som må grave seg gjennom 16 nivåer fulle av farer, på jakt etter diamanter. Samtidig må han unngå å bli knust av fallende steiner, eller drept av ulike vesener. Du kan lese mer om spillet her.

I forrige uke publiserte vi et massivt intervju med Peter Liepa, skaperen av Boulder Dash. Der gikk vi gjennom alt fra hans tidlige historie med datamaskiner og programmering til hva som var opphavet til Boulder Dash og hvordan han gikk frem for å lage innhold og funksjoner for det legendariske spillet.
Den 24. juli kommer Boulder Dash tilbake, i form av Boulder Dash 40th Anniversary fra tyske BBG Entertainment. Denne versjonen inneholder ikke bare 60 individuelle brett fra de tre første Boulder Dash-spillene, men også 180 helt nye brett med nye spillelementer. I tillegg loves vi ny grafikk, og musikk og lydeffekter laget av Chris Hülsbeck – som mange av våre lesere bør kjenne fra spill som The Great Giana Sisters og Turrican.
I forbindelse med den kommende lanseringen har vi fått noen ord med Stephan Berendsen fra BBG Entertainment. Han er eier av og sjef for studioet, og er i tillegg produsent på spillet. Her kan dere lese hans tanker om Boulder Dash 40th Anniversary:
Hva fikk dere til å oppsøke rettighetene til Boulder Dash i utgangspunktet?
Boulder Dash har alltid vært et av de viktigste spillene for meg personlig. Som barn spilte jeg det i timevis på datamaskinen min.

Vi forstår det slik at det kan være vrient å få tilgang til rettighetene til gamle spill og serier. Hvordan fikk dere rettighetene til Boulder Dash?
Du har rett, det er sjeldent lett å finne de rette folkene. I 2017 ønsket han som eide rettighetene å pensjonere seg, og da jeg ble spurt om å overta merkevaren for å utvikle den videre, hoppet jeg på sjansen. [BBG hadde på det tidspunktet allerede gitt ut Boulder Dash 30th Anniversary -red.]
Kan du fortelle om noen av nyhetene i Boulder Dash 40th Anniversary?
Boulder Dash 40th Anniversary er spillet jeg alltid ønsket at det skulle være. En kombinasjon av klassisk og helt nytt innhold på alle relevante plattformer. Vi ønsket alltid å ta Boulder Dash videre, og lage et spill for både tilhengere av de eldre spillene og den yngre generasjonen.
I tillegg til at vi har inkludert de tre klassiske spillene (Boulder Dash I, II og III) har vi seks nye verdener og 120 nye nivåer, samt tre verdener med 60 nye nivåer laget av dedikerte Boulder Dash-tilhengere. Disse er visuelt slående, men bør likevel oppleves veldig kjente for Boulder Dash-veteraner. Chris Huelsbeck har dessuten laget en fantastisk remix av den originale tittelmelodien, samt kule nye lydeffekter.

Er det noen nye spillelementer dere er spesielt stolt av?
De nye elementene jeg liker best er vegger som vokser, fiendegeneratorer og slim. I tillegg har vi selvsagt redigeringsverktøyet som tillater brukerne å lage, spille og dele sine egne brett.
Hvordan bestemmer dere hvilke klassiske mekanismer dere skal beholde, hvilke som skal oppdateres og hvilke som eventuelt skal erstattes?
Det vi valgte å gjøre var å sørge for at innholdet fra de tre originale spillene, som er inkludert, skal være så trofast som mulig til de gamle versjonene. Det er ikke så lett som det kanskje høres ut, for noen av tingene har endret seg på grunn av de originale tekniske begrensningene. Men regelen var enkel: Det burde føles helt likt ut. Hvis det ikke gjør det, hører det ikke hjemme i spillet.
Hvordan kombinerer dere det å lage et moderne spill med det å bevare arven fra Boulder Dash?
Det er et godt poeng. De mest seriøse Boulder Dash-tilhengerne er ekstremt kresne når det gjelder nyversjoner av de gamle spillene. Ikke bare må alt se helt likt ut, men mekanismene – skrollingen, hastigheten og fysikken – må være helt like også. For å oppnå dette arbeidet vi tett sammen med verdens største eksperter på Boulder Dash, inkludert skaperen av det originale spillet, Peter Liepa.

Hva er tankene bak den visuelle stilen brukt i det nye spillet?
Fokuset vårt er på spillbarhet og funksjonalitet. Dette må ikke bli forstyrret av unødvendige grafiske effekter og gimmicker. Vi har også prøvd å gjenskape det klassiske utseendet, og siden Rockford har utviklet seg i årenes løp har vi nå tre ulike Rockford-figurer man kan velge mellom, slik at alle bør kunne finne sin foretrukne versjon å bruke.
Hva kan vi forvente med tanke på lydsporet? Hvor mye av det klassiske lydbildet er med?
Jeg syntes at remix-versjonen av tittelmelodien er en perfekt kombinasjon av original-lyden og det typiske lydbildet vi forbinder med Chris Hülsbeck. Spillet har også en rekke andre låter fra Chris, som dessuten har laget en haug av nye lydeffekter.
Finnes det noe slikt som et perfekt Boulder Dash-nivå? Og i så fall, hvordan bør det være?
Det er veldig vanskelig å svare på, siden hver Boulder Dash-tilhenger har sin egen smak. Jeg liker brett som er kjappe, der du i stor grad kan haste deg gjennom hulene i stedet for å «kravle» langsomt forover.

De klassiske nivåene er inkludert – hvordan implementerte dere dem?
Vi er spesielt stolt av dette. Vi tok grafikken fra versjonene til Commodore 64 og Atari 400/800 og la den inn 1:1, samtidig som vi gjenskapte fysikken nøyaktig. Da vi var ferdig fikk vi verdens beste Boulder Dash-spillere til å godkjenne resultatet. Det var mye arbeid! Vi har også implementert en effekt som tillater brukerne å emulere en klassisk kasse-TV.
Hvor mye frihet kommer det nye redigeringsverktøyet til å gi brukerne?
Jeg tror at verktøyet lar spillerne lage alt de kan tenke seg, så lenge det er «Boulder Dash». Vi bruker det samme verktøyet for å lage våre egne brett. Det blir veldig spennende å se hva tilhengerne kan gjøre med det, og vi gleder oss til å se hvor mange nye brett som kommer til å bli delt i Boulder Dash-miljøet.
Vi takker for at Stephan Berendsen tok seg tid til å svare på våre spørsmål.
- Les også: Slik ble klassiske Boulder Dash laget
- Les også: Gode, gamle spill: Boulder Dash