Spillhistories fredagsmagasin + fredagsquiz

Nok en tettpakket uke med nye lanseringer, rykter og andre retronyheter. Pluss: Fredagsquiz!!

Forrige fredag startet vi det som holder på å bli en ny artikkelserie her på nettstedet. Vi vil nemlig prøve å kutte ned antallet småsaker som publiseres hver uke, og heller samle nyheter og slikt i én større sak på fredagen. Hvor godt dette eksperimentet fungerer vet vi ikke enda, men enn så lenge fortsetter vi.

Les forrige ukes fredagsmagasin her!

Retronytt

Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.

Commodore solgt igjen – til en Youtuber?

Helt siden Commodore gikk konkurs i 1994, takket være en inkompetent og muligens kriminell ledelse (med styreformann Irving Gould som den store, stygge ulven), har rettighetene til merkenavnet og alt som følger med vært på en underlig og frustrerende reise. Og utenom T-skjortene du får kjøpt på Sparkjøp for tiden har de sjeldent blitt brukt til noe fornuftig.

Nå kan det se ut som historien har tatt en helt ny vending, ettersom Youtuberen Perifractic ser ut til å ha klart å kjøpe hele sulamitten. Han har en Patreon-kampanje jeg ikke har tilgang på, men en offentlig oppdatering skal komme i morgen. Men Tommy Ovesen har postet en oppsummering i gruppen Commodore/Amiga Norge på Facebook, og basert på det jeg kan lese der ser det ut som kjøpet er mer eller mindre i boks. Det ser også ut som Perifractic (som egentlig heter Christian Simpson) har fått med seg mange kjente personer fra Commodore/Amigas lange historie.

Så … ganske spennende! Jeg var umiddelbart ganske skeptisk etter å ha sett den første videoen, men hvis dette virkelig er tilfelle blir det jo en «gamechanger» for alt som har med Commodore å gjøre. Jeg tror dette er en greie som fortjener en full artikkel til uken, men enn så lenge kan dere se Perifractics video fra et par uker siden her:

Folkefinansieringssuksess for bransjeveteraner

Tony Warriner (medgrunnlegger av Revolution og designer/programmerer på spill som Beneath a Steel Sky og Broken Sword-serien) og Stoo Cambridge (grafikk og design på Sensible Software-klassikere som Cannon Fodder, Sensible World of Soccer og så videre) jobber med et helt nytt arkade-actionspill som heter Urb-X Warriors. Nå har de fullført en høyst vellykket folkefinansieringskampanje på Kickstarter, og dermed ser det ut til at de får drømmebudsjettet og vel så det for å fullføre spillet.

Urb-X Warriors ser da også veldig lekkert ut – jeg får litt «Amiga-spill fra 1993»-vibber av det her – og er altså et actioneventyr med fugleperspektiv der du følger to «urbane utforskere» som havner i klammeri med en gjeng zombier og slikt. Helt normalt. Spillet kommer til PC/Mac/Linux og ZX Spectrum Next, og sikkert flere plattformer etter hvert. Før kampanjen var målet å lansere spillet i april, men med det ekstra budsjettet kan det jo tenkes utviklingsperioden blåses opp. Her er en video:

Suksess også for Jeff Minter-dokumentar

En annen bransjeveteran som har hatt Kickstarter-suksess er Paul Docherty, som har laget grafikk for plenty av klassikere (blant annet på Commodore 64). Det han jobber med nå er en dokumentarfilm om den legendariske spillskaperen Jeff Minter. Den heter Heart of Neon, og vi har allerede fått en sniktitt på mye av videomaterialet i Digital Eclipses interaktive hyllest til Minter, Llamasoft – The Jeff Minter Story. Dokumentaren har vært under utvikling i en evighet, men nå har Docherty forhåpentligvis fått budsjettet til å kunne få det hele i havn.

Stor oppdatering for Worms Armageddon: Anniversary Edition

Team 17 og tidligere nevnte Digital Eclipse har sluppet en stor oppdatering for Worms Armageddon: Anniversary Edition. Denne gir deg tilgang på tre klassiske Worms-spill, samt en juksekode som umiddelbart låser opp alt innholdet (uten mikrotransaksjoner!). I deres egne ord:

  • Worms (Super NES)
  • Worms (Genesis/Mega Drive)
  • Worms World Party (Game Boy Advance)
  • Addition of ‘Boggy B’ cheat code which unlocks all content as per our community’s requests! (Toggleable in Options Menu)

Jeg syntes jo det er merkelig å lansere en slik retrooppdatering uten å inkludere noe fra spillseriens fødeplattform, Amiga, men dette er jo uansett herlige nyheter for de som har kjøpt jubileumsutgaven av Worms Armageddon. Og en ekstra grunn til å få lansert den på PC også, selv om man allerede kan kjøpe originalspillet der.

Wing Commander har fått heftig fiks

Legendariske Wing Commander er et av mine favorittspill gjennom tidene, men som mange andre PC-spill fra åtti- og nittitallet sliter det litt med hastigheten. Kort sagt: Origin Systems var så opptatt med å presse grenser at de ga spillet tilgang til alt av prosessorkraft det kunne få hendene sine på. Og så glemte de å inkludere bremser. Så dette spillet kjører bånn gass uansett, og selv ikke nøye konfigurerte DOSBox-oppsett klarer å presse det inn i en ideell hastighet. Det er en grunn til at jeg sverger til Amiga-versjonen på Amiga 1200 i stedet.

Men nå kan du laste ned en modifikasjon for spillet, der utvikler AllTinker har gått gjennom hele koden for å sørge for at det nå holder en fornuftig hastighet synket til bildeoppdateringsfrekvensen, uansett hvor mye kraft det får tilgang på og hvor mye som skjer på skjermen. Han har også fikset plenty av «bugs», lagt til nye justeringsmuligheter (for blant annet å gjøre asteroidefeltene mindre plagsomme) og oppdatert rutinene for joystick-kontroll. Glimrende!

Du finner modifikasjonen på Itch.io, og den fungerer både med klassiske versjoner av spillet og den du finner på GOG og slikt.

Siste(?) sjanse til å skaffe deg ZX Spectrum Next

Jeg nevnte retroplattformen ZX Spectrum Next i forbindelse med Urb-X Warriors. Dette er en FPGA-basert datamaskin kompatibel med ZX Spectrum, men som samtidig har egenskaper originalmmaskinen ikke kan drømme om engang. Apropos «ikke kan drømme om» – det gjelder generelt også å få fatt i en, siden de selges i begrenset opplag via folkefinansiering. Nå er en tredje produksjonsrunde på vei, og dette kan også bli den siste. Så er du desperat etter en maskin, er 19. juli datoen du må krysse av på kalenderen.

Skrollende action for Mega Drive (og PC)

ZPF er et sideskrollende romskytespill under utvikling for Sega Mega Drive, og det er noe med grafikken her som bare skriker 16-bit Sega-spill. Spillets hovedutvikler er svenske Mikael Tillander, som noen av oss retrohoder husker fra Knight ‘n’ Grail-spillene på Commodore 64, og ifølge ham er spillet snart klart for lansering (via Mega Cat Studios). Som mange andre «homebrew»-utgivelser i det siste blir det også tilgjengelig på PC via Steam, og i forbindelse med Steam Next Fest for noen uker siden kom det en demo der. Så test den ut!

MicroProse med et virtuelt tonn av retroutgivelser

Nye MicroProse eier kanskje ikke rettighetene til majoriteten av spillene til gamle MicroProse, men de eier tydeligvis mange retrospillrettigheter. Og det er godt nytt for oss, skjønt det får meg til å grue meg litt til den fredagen alt dette skal inn i nye retrolanseringer-seksjonen. Forhåpentligvis slipper de ikke alt samtidig… Uansett, alle disse spillene er satt til lansering i tredje kvartal 2025:

First eller Second Samurai? Jeg vet faktisk ikke.
First eller Second Samurai? Jeg vet faktisk ikke.

QUByte byr på småmerkelig slåssespillsamling

Ah, en samlepakkenyhet! Brasilianske QUByte kommer snart til å bringe oss en samlepakke ved navn Beat ‘Em Up Collection, og den inneholder en litt merkelig blanding spill som vel alle teknisk har med slåssing å gjøre, men der noen er likere enn andre (for å bruke det uttrykket). Her kombineres asiatiske kultklassikere som Gourmet Warriors og Water Margin med europeiske titler som First Samurai og danskutviklede Sword of Sodan. Jeg antar det er snakk om Mega Drive-versjoner, siden jeg ikke er helt sikker på at QUByte vet hva en Amiga er.

Som seg hør og bør får vi spolefunksjoner, lagremuligheter, filtereffekter og alt det der. Det er ingen slippdato, og den eneste bekreftede plattformen så langt er PC (Steam), men jeg tipper pakken kommer til konsoll også. Her er spillene:

  • First Samurai
  • Second Samurai
  • Gourmet Warriors
  • Iron Commando
  • Legend
  • Sword of Sodan
  • The Tale of Clouds and Winds (Water Margin)

Spill NES-spill i 3D med ny emulator

Vi elsker emulatorer, og det gjør alle andre fornuftige folk også. Ikke sant, Nintendo? Kremt. Det man vanligvis ser etter i en emulator er selvsagt noe slikt som: Hvor nøyaktig klarer dette systemet å gjenskape spillene slik de fungerte på original maskinvare. Men vi har jo sett noen ganske kule eksempler på emulatorer som tar det hele et steg videre, for å presentere spill på en måte de aldri kunne sett ut innenfor sine gamle maskinvarerammer.

3DSen er et ganske radikalt eksempel på dette. Dette er en NES-emulator som … gjør alle spillene til 3D-spill. Jeg aner ikke hva slags magi som går for seg under panseret her, men det ser ut til å fungere. 3DSen er et kommersielt produkt som har vært under utvikling i over 10 år, og som etter en «early access»-periode har fått full lansering på Steam. Tilbakemeldingene ser ut til å være udelt positive. Her er en trailer:

Nye retrolanseringer

Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Ukens desidert største nyhet på denne fronten er Night Dives etterlengtede nyversjon av det klassiske «immersive sim»-spillet System Shock 2. Den er nå ute på PC, mens konsollversjonene er rett rundt hjørnet etter en uventet siste forsinkelse.

System Shock 2 er et glimrende spill, så hvis du ikke har spilt det før bør du absolutt teste det. Her kombineres førstepersons action, rollespill og grøsserspill i én heftig pakke, med den store handlingsfriheten «immersive sim»-spill er så kjent for. Nyversjonen er svært trofast mot originalen, så ikke forvent radikal ny grafikk slik som i Night Dives utgave av System Shock 1, men vi loves forbedringer over hele fjøla og justeringer for å gjøre spillopplevelsen litt glattere.

En samarbeidsmodus for opp til fire er også inkludert, men den kan jeg aldri tro overgår den skremmende og stemningsfulle opplevelsen av å utforske disse miljøene alene. Du finner spillet på Steam og GOG. Ah, og hvis ikke nyversjoner er noe for deg, er originalversjonen fortsatt til salgs. Det er bra!

Jaleco Sports: Goal! / Goal One

Jeg dekket denne pakken i forrige artikkel, og nå er den altså ute på Steam og GOG (merkelig nok under to ulike navn). Her tas vi med tilbake til tiden før fotballspill ble kjedelige (ok, nå kommer noen til å bonke meg i hodet med nylanserte Rematch, men okay). Pakken inkluderer Goal for NES og Super Goal for SNES, og vi loves blant annet muligheten til å bytte fritt mellom spillene. I tillegg får vi for eksempel spolefunksjon, slik at du kan late som om tabber og motstandermål aldri eksisterte. Hadde vært grei å ha i virkeligheten og. Her er en trailer:

The Original Moorhuhn Hunt

Jeg aner ikke hva som er greia med disse tyske siktespillene, men de er tydeligvis ganske populære. Her er den 25 år gamle originalen på Steam. Du kjenner den kanskje som Crazy Chicken eller Chicken Hunter.

Front Mission 3 Remake

Front Mission 3 er et mech-strategispill fra år 2000, som nå har fått en nyutgave for Switch. Jeg leser mye positivt om selve spillet, men nyversjonen får relativt hard medfart takket være blant annet grafikk som ser ut til å ha blitt «oppgradert» ved hjelp av kunstig intelligens, og ironisk nok får spillet til å se dårligere ut enn PlayStation-originalen. Men uansett, sjekk det offisielle nettstedet hvis du er interessert.

Ukens buuuuuuu!

Det er tøffe tider i spillbransjen, og ifølge en rapport fra Electronic Arts har median-lønnen i selskapet gått ned fra 148,704 dollar i finansåret 2024 til 117,302 dollar i finansåret 2025. Det er relativt heftig. Men EA-sjefen Andrew Wilson har ingen grunn til å sørge over sin personlige økonomi, for hans lønn har gått opp fra 25,6 millioner dollar til 30,5 millioner dollar. Det vil ifølge Game Developer si at han i løpet av de tolv siste månedene har tjent 260 ganger mer enn personen med median-lønn i selskapet. Men dette er selvsagt fullt forståelig, med tanke på all suksess… hm, jau.

Ukens kuriositet

Det kom en pakke i posten i går, fra godeste Retrogamingpappa. I den pakken fant jeg flere coverdisker fra blant annet CU Amiga (yay!), et par kassetter med polske greier for Commodore 64 (ok!), et par defekte joysticker (kule, da!) og … en Philips Tele-Spiel ES 2201 fra syttitallet!

Dette var en av de første konsollene som ble produsert i Europa, og ble produsert i årene 1975 og 1976. Den fikk hele fem spill i løpet av livsløpet sitt, skjønt med tanke på at maskinvaren var spesialdesignet for Pong-aktige spill mistenker jeg at de ikke er særlig avanserte. Faktisk er maskinvaren såpass enkel at konsollen ikke selv klarer å holde orden på poengsummene, så den har et eget sett med manuelle kontroller på toppen der spillerne selv flytter poeng-indikatoren sin når de får poeng.

Jeg prøvde å koble den til en gammel reise-TV fra åttitallet, også den fra Philips faktisk, men hadde ikke så mye hell med meg. Noe av det som forvirrer meg her er at i tillegg til at jeg må manuelt stille TV-en, har selve kontrollen en egen tuning-knapp. Når denne er stilt feil får jeg ikke annet enn snø på TV-en uansett hva jeg prøver. Jeg mangler også instruksjonene.

Men her er noen bilder, inkludert et som viser hvor langt jeg kom, og jeg hører gjerne fra deg i kommentarfeltet om du har erfaring med maskinen og noen tips til hva jeg bør prøve (irriterende nok er TV-ledningen festet i konsollen, så den kan jeg ikke skifte ut sånn uten videre).

Spillhistorie.no for 10 år siden

For ti år siden publiserte jeg det som har blitt en av de mer populære retrosakene på Spillhistorie.no, nemlig en liten beretning om den sprø historien bak Super 3D Noah’s Ark, et førstepersons «skytespill» der du spiller den bibelske personen Noah og må bedøve dyr som har gått amok ombord på arken din (hater når det skjer). Hvis du ikke har lest den artikkelen, syntes jeg absolutt du bør ta en titt.

Jeg la også ut mine inntrykk av Ghosts ‘n Goblins Arcade på Commodore 64. Jeg har alltid likt Commodore 64-versjonen av arkadeklassikeren Ghosts ‘n Goblins (tilbakeblikk her!), men i forhold til arkadeoriginalen er den kraftig forkortet. Ghosts ‘n Goblins Arcade rettet dette, og la også til en hel rekke andre forbedringer og nyheter. Resultatet: Fabelaktig.

Denne uken på Spillhistorie.no

Vi har hatt en relativt rolig uke her på nettstedet, i alle fall foran kulissene, men hvis du har sansen for historiedrevne spill som tar for seg litt mer interessante konsepter enn «redd verden fra zombier» og slikt, kan jeg anbefale min artikkel om nylanserte Quantum Witch. Det er også et spill med en god del LGBTQ-tematikk, så det passer måneden vi er i.

Men den kanskje største greia denne uken er finalen av Kims vanvittige NM i DOS-spill-prosjekt. Etter mange uker med hardt arbeid har vi altså nesten kommet i mål, og de to spillene som møtes i finalen er … vel, jeg kan la Anettes herlige tegning «spoile» det. Stem her!

Tusen takk for støtten på Ko-Fi

Det tar mye tid og arbeid å drive dette nettstedet, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som har støttet meg allerede!

Fredagsquiz!

Ikke forvent at fredagsquiz blir en fast spalte i denne serien, men denne uken kom jeg på et fint og passende tema. I forbindelse med finalen i NM i DOS-spill har jeg nemlig gravd opp ti spill som også har vært med i mesterskapet, men som har røket ut på veien. Hvis du ikke klarer å identifisere dem, kan du jo kikke i arkivet for å se om du finner dem i noen av artiklene.

Regler og praktisk info:

  • Svarene postes i kommentarfeltet, men ikke i dag. Dette for å gi så mange som mulig tid til å prøve seg.
  • Vi gjentar: Ikke post spilltitler i kommentarfeltet før midnatt!
  • Men post gjerne en tilbakemelding om hvor mange spill du kjenner igjen før den tid.
  • Fasiten kommer også i kommentarfeltet, etter hvert som spillene identifiseres.
  • Du står fritt til å identifisere spillene ved hjelp av googling og andre hjelpemidler, men ikke bruk «reverse image search» eller tilsvarende. Greit om dere unngår å spørre en KI også.

Her er bildene:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Det er lov å google seg frem til svar ved hjelp av informasjon fra bildene, men post gjerne hvor mange du klarer uten Google først. Omvendt bildesøk-funksjonen setter vi pris på om du ikke bruker, og KI-hjelp er juks!

Lykke til! Fasiten blir nok etter hvert klar i kommentarfeltet.

Vil du ha flere utfordringer? Her finner du alle fredagsquizene vi har publisert!

Alle bildene i quiz-en kommer fra Mobygames.

En kommentar om “Spillhistories fredagsmagasin + fredagsquiz”

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.