Spillhistories fredagsmagasin, uke 27

Få med deg ukens retronyheter (og andre ting) her.

Nylig startet vi det som holder på å bli en ny artikkelserie her på nettstedet. Hver fredag tenker vi å publisere en oppsummering av ukens retronyheter, og på den måten kutte litt ned på antallet småsaker som publiseres. Enn så lenge er dette et eksperiment, som avhenger av både lesertall og engasjement rundt disse artiklene.

Les forrige ukes fredagsmagasin her!

Retronytt

Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.

Heroes of Might and Magic: Olden Era.
Heroes of Might and Magic: Olden Era.

Ubisoft får utgiverhjelp for neste Heroes of Might & Magic

Noe av det mest spennende Ubisoft har kunngjort i de senere årene er Heroes of Might & Magic: Olden Era. Dette nye HoMM-spillet ser til seriens fantastiske fortid for inspirasjon, og skal slippes i «early access» senere i år. Spillet er imidlertid litt atypisk for den franske utgiveren, og det virker kanskje som de ikke helt skjønner hva de skal gjøre med det. Så nå har de hentet inn eksperthjelp i form av Hooded Horse, en strategifokusert utgiver som har oppnådd mye suksess i de siste årene.

Ifølge en pressemelding skal Hooded Horse og Ubisoft nå gi ut spillet i fellesskap, men jeg mistenker vel at det som egentlig har skjedd er at Ubisoft har skyflet alt ansvaret over på Hooded Horse samtidig som de beholder rettighetene (og en del av de kommende inntektene) selv. Om jeg høres litt negativ ut må jeg beklage; slike samarbeid er jo bare en god ting, og jeg skulle ønske flere av de store utgiverne vurderte denne typen løsninger i stedet for å for eksempel kansellere spill de ikke nødvendigvis er helt komfortable med selv.

Suksess(?) for Stop Killing Games-kampanje

Stop Killing Games er et initiativ startet av YouTuberen Ross Scott der han har prøvd å takle et for så vidt ganske viktig tema, nemlig det at utgivere alt for ofte trekker ut pluggen av spill med nettkrav selv om disse spillene er relativt nye, og selv om det betyr at alle som har kjøpt dem eller kjøpt ting i dem mister tilgangen på det de har betalt for. Ukens ferskeste eksempel: BioWare-floppen Anthem legges ned i januar.

Det som gjør akkurat denne kampanjen ekstra interessant er at Scott har forsøkt å gå via korrekte kanaler for å rett og slett få innført lovgivning som skal sikre forbrukernes rettigheter på området. Med varierende hell, så langt. Men nå har han klart å samle inn over én million underskrifter for å sikre at EU faktisk blir nødt til å ta opp denne saken i fremtiden. Problemet er bare at det virker som mange av signaturene er falske, og da hjelper det ikke mye (dette er ikke en Change.org-kampanje, her teller underskriften, og juks er genuint ulovlig).

Hvis du er en EU-borger har du uansett fortsatt mulighet til å signere.

Nigel Mansell-spill reddet etter over 30 år

Den britiske Formel 1-føreren Nigel Mansell var kjent for sin heftige bart og mange minst like heftige dueller med brasilianske Ayrton Senna. På nittitallet fikk han også et spill, Nigel Mansell’s World Championship, fra Gremlin Interactive. Dette kom til en rekke plattformer, men en av versjonene ble aldri sluppet; den for Commodore 64. Ikke så rart, kanskje, siden året var 1993 og markedet for nye Commodore 64-spill var … noe krympet. Men hvor ble det av den versjonen? Vel, svaret finner du hos Games that Weren’t … der du nå også kan finne selve spillet. Glimrende!

Commodore-kjøper får KI-kritikk

Det er spennende tider for Commodore-navnet (og de tilhørende rettighetene), og det kan du lese mer om i saken jeg skrev på mandag. Men en ting jeg ikke fikk med meg var at videoen der kjøpsavtalen for Commodore ble kunngjort hadde massevis av KI-generert innhold – noe som gjorde mange skeptiske. Spesielt siden YouTuber (og nå tydeligvis Commodore-sjef) Christian Simpson gjorde et stort poeng av at de problematiske aspektene av moderne teknologi, men tydeligvis omfavner et av de potensielt mest problematiske selv.

Nå har han svart på kritikken, skjønt noe selvkritikk, beklagelse eller genuin refleksjon om utfordringene rundt KI er det ikke å spore i svaret. I stedet er det en typisk «vanskelig diskusjon, to sider, bla, bla, bla»-sak. Han kommer heller ikke med noen løfter eller standpunkt annet enn at nye Commodore skal prioritere å bruke kunst fra ekte mennesker i promo-materiale og slikt. Noe annet ville jo vært fullstendig skandale, men okay. Via Time Extension.

Ny trailer fra Simon the Sorcerer Origins

Jeg nevnte dette nye eventyrspillet for et par uker siden, og nå har det fått en ny trailer. Det ser fortsatt veldig flott ut. Jeg er også fortsatt ganske usikker på om å skvise inn et nytt eventyr før hendelsene i originalspillet egentlig var veien å gå for denne klassiske serien. Men det finner vi vel ut når spillet slippes i høst; jeg regner med det dukker opp en anmelderkopi. Traileren:

Nytt Remute-album – for CD32

Musikeren Remute har i mange år laget musikk for klassiske konsoller og spillplattformer, og denne uken lanserte han sitt nyeste album. Det er for Amiga CD32 (samt Amiga 1200 og Amiga 4000 med CD-ROM-stasjon), og er hans første prosjekt for Amiga-plattformen. Du kan finne ut mer på Bandcamp.

Nye retrolanseringer

Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.

Mr. Heli, et av spillene i den nye Irem-samlingen.
Mr. Heli, et av spillene i den nye Irem-samlingen.

Irem Collection vol. 3

Irem Collection vol. 3 har nå blitt lansert for Xbox, Switch og PlayStation. Men irriterende nok ikke PC! Spillene som er inkludert i denne pakken er:

  • Mr. Heli (1987)
  • Mystic Rider (1992)
  • Dragon Breed (1989)

Mens Mr. Heli lar deg fly det søte helikopteret ditt i alle retninger, er de to andre sideskrollende spill. Jeg tror kanskje ikke Mystic Rider er så kjent i vesten, men både Mr. Heli og Dragon Breed kom ut hos oss. Som vanlig i denne serien får vi ulike versjoner av spillene, og Mr. Heli inkluderer også PC Engine-utgaven. Ellers skiltes det med de normale lagre- og spolemulighetene, filtermulighetene og så videre.

Kim Kløvsgaard har anmeldt både Irem Collection vol. 1 og Irem Collection vol. 2 for Spillhistorie.no, så du kan jo lese de anmeldelsene for å få et inntrykk av hva som kan forventes. Her er traileren:

Amiga Forever 11 og C64 Forever 11

Cloanto har sluppet nye utgaver av sine populære (og offisielle) Amiga- og Commodore 64-emulatorer. Vi loves hundrevis av forbedringer, skjønt med tanke på hvor komprehensive og solide disse plattformene allerede er sier det seg kanskje selv at nyhetene ikke er av den banebrytende sorten. I stedet snakkes det for eksempel om autentisk printeremulering for de som savner matriseskrivere, og muligheten til å koble seg opp mot BBS-er med din virtuelle Commodore 64. Som jo er ganske kult.

Amiga Forever.
Amiga Forever.

Som vanlig lanseres begge emulatorpakkene i ulike utgaver (og til ulik pris). Du kan finne ut mere hos Cloanto. Det begynner å bli ganske mange år siden jeg anmeldte Amiga Forever og C64 Forever nå, så det er kanskje på tide med en ny titt snart. Men uansett er dette solide pakker om du har lyst til å spille klassiske Amiga- og Commodore 64-spill på moderne maskiner, og ikke orker alt oppsettet som spesielt WinUAE er kjent for. Pluss, du får alle de nødvendige filene helt lovlig.

Warcraft I: Remastered, Warcraft II: Remastered og Warcraft III: Reforged

Siden Microsoft har kuttet kraftig i fremtidens GamePass-høydepunkt (se under), er det jo greit at de har mange gamle spill å legge inn der. Nå har Blizzards nyutgaver av de tre Warcraft-spillene hoppet over på tjenesten. Disse versjonene fikk en blandet mottakelse da de opprinnelig ble sluppet på Battle.net, men nå kan altså GamePass-medlemmer teste dem gratis.

Ukens buuuuuuu! – Microsoft

Denne uken kom nyheten om at Microsoft er ute med slakterkniven igjen, og skal spare penger for å satse mer på kunstig intelligens. 9000 nye ansatte sendes på hodet ut av gigantselskapet, og denne gangen ser det ut som Xbox-divisjonen – som har kjøpt seg voldsomt opp på spillstudioer i de siste årene – virkelig har fått kjenne det.

Resultatet er tapte jobber, nedleggelser og spillkanselleringer.

De fleste av de kansellerte spillene ser ikke ut til å ha blitt kunngjort enda, så her har vi tilsynelatende neste års «World Premiere!» i stedet for spill vi allerede har begynt å glede oss til. Men det er noen heftige unntak, slik som det lekre Perfect Dark-skytespillet under utvikling hos The Initiative. Studioet har jobbet med spillet helt siden oppstarten i 2018, og mange ble imponert over spillvideoen som preget fjorårets ikke-E3. Nå er alt arbeidet forgjeves, og hele studioet har blitt lagt ned.

Nye Perfect Dark så kult ut. Men det kommer ikke ut.
Nye Perfect Dark så kult ut. Men det kommer ikke ut.

Vi har også det etterlengtede nye spillet fra folkene bak originale Perfect Dark, nemlig britiske Rare. Deres Everwild er et annet spill som har vært under utvikling lenge, og nå har alt arbeidet blitt kastet ut av vinduet. Også her har det vært oppsigelser; folk som har jobbet i Rare helt siden Donkey Kong Country på SNES har mistet jobben. Tenk på all den institusjonelle kunnskapen som bare viskes ut med et pennestrøk. For en skam.

Et MMO-spill under utvikling hos Elder Scrolls Online-utvikleren ZeniMax, visstnok så gøy at Xbox-sjefen Phil Spencer måtte rives bort fra det etter en test, er også borte. Sammen med teamet som lagde det. For hvorfor komme med noe nytt når man kan drive videre på noe gammelt. Også andre studioer har mistet mange jobber; over 70 har måttet forlate Forza-studioet Turn 10, for eksempel.

Kostnadskuttene rammer ikke bare interne Microsoft-prosjekter, men også tredjepartsutviklere. Romero Games, studioet til smått legendariske John og Brenda Romero, jobbet for eksempel med et førstepersons skytespill for selskapet. Denne uken ble det kansellert, og hele teamet måtte gå. Tenk at vi kunne fått en ny førstepersonsskyter fra John Romero. Men nei, da. Ikke nødvendig det, når vi har Copilot.

Så er det store spørsmålet: Har selskapet kuttet ferdig nå? Eller er Double Fine, Obsidian og inXile de neste på slakterblokka? Vi får vel bare se. Men ukens buuuuuu! tilhører i alle fall Microsoft, ene og alene.

Spillhistorie.no for ti år siden

For ti år siden var jeg hektet på Codemasters’ glimrende rallyspill Dirt Rally, som da var i «early access». Det hadde akkurat fått en haug av nyheter, så jeg delte mine erfaringer om dem. I dag eies Codemasters av EA, som har lagt ned rallystudioet deres. Resten følger vel snart. Ellers formidlet Kristian at Piranha Bytes jobbet med et spill ved navn het Elex. I dag er også de nedlagt.

Jeg skrev også en halvstor artikkel om legendariske Prince of Persia – versjonen fra åttitallet, altså – som kan spilles i nettleseren din via Archive.org.

Denne uken på Spillhistorie.no

Det er juli, og ting ruller litt saktere her på nettstedet. Men har du en time (eller kanskje helst to) til overs, kan du høre gjengen i Spillegal diskutere Dune-universet i en podcast-episode som nok en gang har med Funcom-utvikler Sindre Skaare, som var med å lage Dune: Awakening og dermed har et ganske unikt perspektiv.

Dette var også uken der Kims store NM i DOS-spill ble avgjort. Doom møtte Transport Tycoon Deluxe i finalen, og vinneren er nå klar. Det ble ikke den du tror. Eller akkurat den du tror. Du får klikke på lenken for å få svaret. Kim har også inkludert en liten quiz for dere.

Ellers skrev jeg om Commodore-oppkjøpet nevnt tidligere i artikkelen. Og i går kveld fikk jeg endelig ferdigstilt en ny del av Coverdisken-serien, der jeg spiller meg gjennom coverdiskene til bladet CU Amiga.

Tusen takk for støtten på Ko-Fi

Det tar mye tid og arbeid å drive Spillhistorie.no, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som har støttet meg allerede!

Fredagsqui… nei, vent!

Vi kjørte torsdagsquiz i stedet, denne uken.

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.