Freight Manager – Norsk Ports of Call-inspirert spill

Bli rik som skipsreder i dette norske spillet. Vi har fått noen ord med utvikleren.

Da Retrogamingpappa ble oppmerksom på at det var et norskutviklet spill som minnet litt om klassikeren Ports of Call var det ikke mye tvil om at dette måtte undersøkes nærmere. Han kontaktet da sporenstreks utvikleren for å finne ut mer.

Bak utviklernavnet Drogos finner vi Tux Solbakk, en lidenskapelig spillutvikler fra Norge. Han jobber med å gi ut Freight Manager i «early access» i starten av september. Her leder du ditt eget rederi, og må prøve å tjene penger på å frakte varer over de syv hav. Vi liker konseptet og trenger derfor å få svar på noen spørsmål.

Oslofjorden, baby!

Hvem er Drogos?

Jeg er 46 år gammel mann, født i Alta men oppvokst i Kragerø, og har hele livet vært interessert i programmering og dataspill. Jeg har flyttet mye rundt i landet, og hatt mange slags jobber opp i mellom årene. Er ikke redd for å ta i en hammer, bor på landet og har nok å henge fingrene i. Men jeg trives best i varmen, så hele vinteren finner du meg mest sannsynlig bak skjermen om jeg ikke absolutt må ut å rydde snø eller lignende.

Hvordan startet du å lage spill?

Ungdomsskolen i Kragerø var heldigvis tidlig ute med programmering som valgfag. Jeg lærte mye nyttig der, og fritiden gikk da også til å begynne med litt spillutvikling. Først litt modding av spill som Snake og lignende. Jeg har alltid fiklet litt med spillutvikling i forskjellige former, for det meste web-baserte prototyper som aldri har forlatt gutterommet, men som har gitt mye god lærdom. Det første spillet jeg delte med omverden var laget i libGDX for Android og iOS og var en type Arkanoid-spill som overhodet ikke fungerte bra med touch-skjerm. Siden lekte jeg litt med Unreal Engine med tanke om å lage et lite RTS basert på diverse klassikere, men i ny drakt. Det ble aldri noe av, men gav god mersmak. I nyere tid har det vært Unity som har vært motoren jeg har jobbet med, og jeg trives veldig godt i C# land.

Hva holder du på med nå?

Foruten om jobb og andre prekære oppgaver går all tid med til Freight Manager nå. Lansering nærmer seg og det er siste innspurt! Jeg ser for meg at dette vil fortsette utover høsten og vinteren, så for min del går nok tiden raskt før jeg kan nyte vårsolen igjen. Lærer nye ting og teknikker hver dag, og med så mye nytt som kommer hele tiden ser jeg for meg at spillutvikling for alltid vil ha mye å by på. Gleder meg masse til veien videre!

Fortell oss litt om Freight Manager.

Det begynte med at jeg så en liten videosnutt som forklarte noe om et skipsnavigering i en «top-down» visning og så fikk jeg så lyst til å styre selv. Så, da bar det over til Unity da, for å begynne uttesting av hva jeg kunne få til. Jeg fikk til både styring, og et grafisk uttrykk som jeg likte. Dette skapte igjen motivasjon for å gå videre med å utvikle det til et spill. Og her er vi i dag, et enda ganske «basis» spill som jeg gleder meg til å jobbe videre med! Bestemte meg for å prøve ut «early access» i håp om at det kan komme innspill til videre utvikling. Jeg har mange planer selv, men ettersom dette er et solo-prosjekt, tror jeg muligheten for innspill og idéer fra andre vil være bra i tiden fremover.

Lisenser gjør det mulig å frakte mer gods.

Freight Manager minner kanskje noe på et kjent og kjært shippingspill på Amiga?

Den litt eldre garde vil nok kunne kjenne igjen noen elementer fra et kjent gammelt Amiga-spill ja. Jeg har også sett noen skrev at det lignet på et annet nyere spill jeg ville tro er basert på det samme, uten at jeg har prøvd det selv. Så det kommer nok litt an på alderen din hva du syns det minner mest om.

Det alle lurer på nå, er nok om man med jevne mellomrom må innom kontoret for å hindre å bli ranet?

Haha! Ja, der har du retro-gameren sin som husker tilbake til Amiga-tiden. Men nei, i dette spillet har du ikke mulighet til å bli ranet bare fordi du ikke har besøkt kontoret, og det er også noe jeg med hånden på hjertet kan si at heller ikke kommer i løpet av early access-fasen eller ved full release. Men, jeg håper jo på at folk har artige ideer, og at spillet får utviklet seg gjennom early access-fasen.

Hvilke verktøy bruker du for å lage spillet og hva bruker du for å holde oversikt over ideer og bugs?

I tillegg til Unity, som allerede nevnt, sitter jeg på Linux og utvikler, så jeg er begrenset til software som fungerer der. Bruker Blender til 3D-modellering, Inkscape til vektorgrafikk, gimp til punktgrafikk, shotcut for video-redigering og en hel drøss mer til diverse oppgaver. For å holde styr på prosjekter, oppgaver, ideer og bugs bruker jeg et selv-utviklet cms og en selvutviklet wiki som fungerer utmerket til mitt bruk. Det er også fullt xml basert, så veldig lett å integrere når jeg trenger det.

Det mangler en heis, men det er mulig å kjøpe skip.

Hvordan er det å lage spill i Norge?

Etter at jeg flyttet ut fra Oslo og ut på landet har jeg jo ofret utviklermiljøet. For meg virker det som Norge fremdeles er der at miljøet blir skapt på og rundt arbeidsplassen, og at de fleste ønsker folk på kontoret. Så, for min del har det da blitt å ta til engelsken og søke miljøer i utlandet. Jeg håper jo på at det kan endre seg en dag, men enn så lenge har jeg hatt minimal kontakt med andre spillutviklere i Norge, dessverre.

Vi takker Tux Solbakk for å ha tatt seg tid i en hektisk hverdag til å svare på våre spørsmål!

Freight Manager lanseres den 5. september i «early access» på Steam. Her er en trailer:

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.