Hva skjer når en kunstner med fokus på mikrober blir spillutvikler? Vi har snakket med Kate Solbakk.
For noen dager siden tok vi kontakt med Tux Solbakk for å høre litt om hans kommende økonomiske strategispill, Freight Manager. Da fant vi ut at han ikke var den eneste i husholdningen som driver med spillutvikling. Kona, Kate Solbakk, har sitt eget prosjekt på gang – og det ser skikkelig flott ut. Cellscape er basert på hennes erfaringer som forskningsassistent og kunstner, og her får vi utforske det universet av mikroliv som befinner seg rundt oss til enhver tid.
Vi måtte selvsagt vite mer, så vi tok kontakt med Kate selv for å finne ut hvordan hun jobber som spillutvikler og hvordan Cellscape fungerer.

Hvem er Kate Solbakk, og hvordan startet du med spillutvikling? Hvor lenge har du holdt på?
Jeg er en 35 år gammel kanadier som bor i Norge sammen med mannen min, Tux Solbakk, som jeg møtte i et gammelt MMO som heter Ryzom. Vi har begge vært gamere hele livet, men det var han som fikk meg interessert i å lage mitt eget spill. Tux holder på å skulle gi ut sitt eget spill, Freight Manager, så for tiden er huset vårt egentlig et spillstudio! Jeg begynte å jobbe med spillet mitt i fjor vinter. Jeg installerte Unity med planer om å hjelpe Tux med spillet hans, men endte i stedet opp med å lage mitt eget (beklager, Tux!).
Hva jobber du med nå?
Jeg er selvstendig næringsdrivende kunstner og spesialiserer meg på illustrasjoner av mikrobielt liv i jord. Av og til tar jeg også med et mikroskop og en utstilling av kunsten min til offentlige arrangementer. Siden spillprosjektet mitt er knyttet til det jeg vanligvis jobber med, kan jeg fokusere fullt på det når jeg ikke har oppdrag for kunder.
Hvor kom inspirasjonen fra?
Inspirasjonen til Cellscape kom rett fra naturen. Jeg er fascinert av hvor mye liv som er skjult for oss bare fordi det er så lite. Jeg tilbrakte over et tiår med å se på vann- og jordprøver i mikroskop, og prøvde å fortelle andre hvor vanvittig kule mikrober er! Etter hvert føltes det ikke nok bare å tegne stillbilder, så jeg begynte å tenke på hvordan jeg kunne skape noe interaktivt. Det finnes så mange ting i mikroskopet som ville vært vanvittig skremmende å møte i vår egen skala, og det gir et enormt potensial for et virkelig morsomt spill.

Fortell oss mer om spillet ditt
Cellscape gir deg rollen som en liten mikrobe som prøver å overleve og øke bestanden av arten din. Du starter i en liten jordflekk som nylig har blitt forstyrret, så habitatet er så godt som ødelagt. Det består bare av løse mineralpartikler og noen bakterier. Du begynner å svømme rundt og spise bakterier, og hver gang du spiser en vokser du litt. Når du har vokst nok, deler du deg, og en liten kopi av deg selv svømmer avgårde på egenhånd mens du fortsetter å spise og dele deg flere ganger.
I mellomtiden forandrer miljøet rundt deg seg. Bakterier endrer den fysiske strukturen i jorden, og skyver partiklene sammen slik at det dannes nye hindringer som enten kan blokkere veien din eller redde deg fra rovdyr. Bakteriebestanden blir mer mangfoldig, med ulike typer som gir forskjellige effekter når du spiser dem (for eksempel ekstra vekst eller en fartsøkning). Andre typer mikrober begynner å dukke opp og konkurrere med deg om maten, og snart tiltrekker all denne aktiviteten også rovdyr. Noen rovdyr er passive, og du må bare holde deg unna dem, mens andre vil aktivt jage deg. Du vil også begynne å møte farer som heliozoer som bedøver deg ved kontakt, biofilmer med ulike fordeler og ulemper, og virus som du kan bruke mot rovdyr.
Foreløpig er Cellscape laget som et arkadespill, der du spiller én runde og ser hvor høy poengsum du kan få, mens spillet blir mer komplekst og utfordrende jo lenger du spiller. Når du dør må du starte helt på nytt, men du får se toppscorene dine. Jeg planlegger å ha en poengtavle med tre kategorier der du kan sortere etter enten lengste runde, flest delinger i en runde, eller best delingsrate, slik at du kan tilpasse spillestilen din til de ulike kategoriene. Og selvfølgelig vil det være mange Steam-prestasjoner.
Siden dette er mitt første spill prøver jeg å holde omfanget håndterbart, men jeg vil etter hvert gjerne utvide det med en form for karakterprogresjon eller noe annet som vedvarer mellom rundene. Jeg liker tanken på å kunne tjene inn ting som karaktertilpasninger og spesielle gjenstander du kan ta med deg videre til fremtidige runder. Jeg har ikke bestemt meg for noe konkret ennå, men det er definitivt noe jeg har i tankene. Jeg vurderer også å legge til et slags sjekkpunktsystem slik at du ikke alltid må starte helt fra bunnen (jeg hater personlig når spill gjør det), men det blir sannsynligvis en fremtidig oppdatering.
Etter hvert vil jeg også gjerne legge til forskjellige spillmoduser, slik som en rolig akvariemodus eller en høyintens tidsutfordring der du befinner deg på et mikroskop-preparat som holder på å tørke ut. Det er så mange muligheter!
Når tenker du at spillet er ferdig?
Det er vanskelig å si på dette stadiet. Akkurat nå har jeg et godt grunnlag med de viktigste spillmekanikkene på plass, men det er mye mer jeg vil gjøre før jeg i det hele tatt begynner å tenke på en utgivelsesdato. Hvis jeg bestemmer meg for «early access», kan jeg kanskje se for meg at det skjer tidlig neste år.

Hvilke verktøy jobber du med når du utvikler spill?
Jeg bygger spillet i Unity. Jeg er nybegynner i programmering, så jeg bruker ChatGPT for å lære den delen. Kunsten er selvfølgelig helt min egen, malt i Photoshop. Jeg har hentet lyder og musikk fra Uppbeat, og bruker Audacity til lydredigering.
Hvordan syns du det er å våre spillutvikler i Norge?
Siden dette er mitt første spill, vet jeg ikke hvordan det ville vært å lage et spill andre steder. Det er et soloprosjekt, og jeg har verken lett etter finansiering eller samarbeidspartnere. Jeg er dessuten nokså introvert, så det spiller egentlig ingen rolle hvor jeg fysisk befinner meg når jeg jobber.
Takk til Kate Solbakk for at hun stilte opp! Du finner spillet hennes på Steam, og du bør også besøke Mikroliv.no