Originalutgaven av System Shock 2 trekkes fra salg

Blir i stedet tilgjengelig som en del av den mye dyrere nyversjonen.

Atari-eide Nightdive Studios har kunngjort at System Shock 2 fra 1999 vil fjernes fra markedet førstkommende fredag, 10. oktober. De oppgir ingen grunn for at spillet skal trekkes, men i samme tekst understreker de at spillet fortsatt vil bli gjort tilgjengelig for alle som kjøper den relativt ferske nyversjonen av spillet.

System Shock 2.

Dermed er det jo ikke så vanskelig å tenke seg at de helst vil at folk skal kjøpe nyversjonen (335 kroner) i stedet for originalversjonen (70 kroner) om de vil ha System Shock 2.

Men det er ikke sikkert det bare har med økonomi å gjøre; spillbladet PC Gamer poengterer at nyversjonen er den absolutt foretrukne måten å spille spillet på i dag, så hvis man ser for seg at det også er et ønske om å videreutvikle merkevaren lønner det seg nok at nye spillere blir kjent med den versjonen som byr på minst friksjon og best opplevelse generelt.

Det skal jo også påpekes at Nightdive Studios kunngjorde at de jobbet med nyversjonen så langt tilbake som i 2019, så i dette tilfellet har jeg en viss forståelse for at de helst vil ha valuta for det årelange arbeidet. Spesielt siden de alltid må ha visst at spillet aldri kom til å toppe noen salgslister.

Og originalversjonen blir altså fortsatt tilgjengelig for kunder som kjøper den. Har du allerede System Shock 2 vil det ikke skje noen endringer, og GOG-versjonen er inkludert i deres Preservation Program som sikrer at de kommer til å holde den oppdatert og kompatibel med nye operativsystemer uavhengig av hvorvidt den fortsatt er tilgjengelig for salg eller ikke.

I tilfelle du lurte (siden jeg ikke sier noe om det i selve teksten): Ja, vi er altså i grøssersjangeren her.
Nyversjonen av System Shock 2.

Fremtidsgrøss med stor frihet

System Shock 2 plasserer deg ombord på et romskip der ett eller annet har gått helt fullstendig galt. Mannskapet har blitt forvandlet til kybernetiske zombier, og en åpenbart tussete kunstig intelligens ved navn Shodan har tatt kontroll over skipets datasystemer. System Shock 2 endte opp som en viktig inspirasjonskilde for nyere utgivelser som BioShock, Dishonored og Prey.

Spillet befinner seg i «immersive sim»-sjangeren, og er altså et førstepersons actioneventyr med rollespillelementer der du får stor frihet til å løse utfordringene du møter på forskjellige måter.

Miljøene er såpass åpne og utvalget utstyr og våpen såpass bredt at det alltid er flere muligheter enn de mest åpenbare, og siden ressursene er begrensede lønner det seg alltid å tenke seg om før du bruker dem unødvendig. Spillet ble designet av Ken Levine, som senere skapte det mer kjente BioShock basert på samme formel.

Vi tar med en trailer for nyversjonen også:

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.