Deus Ex blander ulike spillsjangere for å gi deg kontroll over opplevelsen. Hør mer i ukens episode av Spæll.
Aspyr Media kunngjorde nylig at de vil lage en nyversjon av Ion Storms klassiske «immersive sim» Deus Ex. Derfor passer det fint at podcasten Spæll nå tar en ekstra titt på spillet, for å grave litt i hvorfor det fortjener å hentes frem igjen.

Skytespill pluss mer
Deus Ex ser ved første øyekast ut som et standard førstepersons skytespill, men det er langt mer interessant enn som så. Dette cyberpunk-inspirerte spillet henter nemlig inn elementer fra flere ulike sjangere, inkludert rollespill, for å gi deg en bred og variert spillopplevelse der du selv kan velge hvordan du vil løse situasjonene du møter.
Så hvis du heller vil snike enn å skyte, er det en fullgod tilnærming. Vil du prøve å hacke datasystemer og få motstandernes forsvar over på din side, går det også fint. Og du velger selvsagt også hvilken rute du vil ta gjennom miljøene.
I studio denne gangen finner vi Adrian Haugen, som har fått med seg Anders Lønning fra spill.no og Mats Rindahl Johansen fra LOLbua for å reise tilbake i tid og ta et dypdykk i Deus Ex. Her kan du høre episoden: