Wings of Fear er tilgjengelig for digital nedlasting nå.
Hvis du liker vertikalskrollende skytespill i samme gate som Capcom-klassikeren 1942, har det akkurat dukket opp et nytt Amiga-spill du bør teste. Det heter Wings of Fear, og du finner det på Itch.io der du kan betale hva du vil for å få laste det ned.
Wings of Fear setter deg i et dobbeltdekkerfly fra første verdenskrig, og du må mer eller mindre egenhendig vinne krigen over en kampanje med seks store brett og seks bonusbrett. Her møter du varierte fiender og fem foskjellige «bosser», men heldigvis får du også tilgang på våpenoppgraderinger underveis.

Utvikler basert i Kristiansand
Bak Wings of Fear står nordmannen Roar Tjørhom. For han er det å kunne gi ut spillet en drøm som har gått i oppfyllelse:
– Jeg må klype meg litt i armen. Dette er jo noe jeg har hatt lyst til å gjøre siden jeg var tenåring på nittitallet. Det har alltid vært en ganske stor drøm for meg å kunne lage og utgi mitt eget spill, forteller han til Spillhistorie.no.
Roar er egentlig kunst- og håndtverkslærer, og har alltid vært veldig glad i å tegne og male. Men i 2021 ble han innhentet av en tidligere skade og kollapset totalt. Resultatet var at han måtte sitte mye i ro på grunn av store smerter, og da tok han etter hvert frem iPaden sin for å begynne å tegne der.
– Etter en stund følte jeg at jeg trengte en litt annen utfordring, og da var det en kompis av meg, Tony Aksnes, som utfordret meg. Han er en Amiga-fan, og jeg har snakket mye med ham om spilldrømmene mine i årenes løp, og så sa han «nå kan du jo gjøre det! Hvorfor ikke bare gjøre det?» Og da tenkte jeg … ja, hvorfor ikke?
Den første planen var å prøve å lage et spill i gode, gamle Shoot’em’up Construction Set fra Sensible Software. Dette programmet kom ut i 1989, og er i praksis en alt-i-ett-løsning for folk som vil utvikle sine egne skrollende skytespill. Men han oppdaget raskt at det ikke var helt ideelt:
– Det er jo et veldig enkelt program, men det hjelper deg å forstå hvordan du kan lage et spill av denne typen, med «tiles» og «sprites», hvordan kulene beveger seg og fiendenes angrepsmønstre og slikt. Men det gikk så treigt, det var som sirup, og det var veldig mye begrensninger. I tillegg hadde jeg noen tekniske problemer.
Han fortsetter:
– Så foreslo Tony at jeg skulle prøve Scorpion Engine, for det var jo superenkelt. Det … var det ikke! Men det er en spillmotor med et visuelt grensesnitt og kodeblokker som du kan bruke til å sy sammen spillet. Det med kodeblokkene måtte jeg ha mye hjelp til, men bortsett fra det var det helt fantastisk gøy å begynne å lage spillet mitt i Scorpion Engine.

Nytt utviklerverktøy
Scorpion Engine er en ny spillmotor laget for å gjøre det lettere å utvikle spill for ulike retroplattformer (per nå støttes Amiga, Neo Geo og Mega Drive). Spillene setter man sammen i et moderne verktøy på Windows, og så kompileres de til å kjøres på den aktuelle retroplattformen.
Tjørhom hadde ingen erfaring med programmering eller spillutvikling da han startet prosjektet, og forteller at det var utfordrende å komme igang. Men når man forstår logikken og hvordan ting er satt sammen, blir det lettere og lettere.
– Det som er fint er at motoren bruker kodeblokker som hører til de ulike sprites-ene, tiles-ene og så videre, i stedet for at du har en sammenhengende, lang kode. Og det gjorde at jeg klarte det. Scorpion Engine er en vanvittig fleksibel og fin spillmotor, det eneste litt negative er at den krever litt mye minne hvis du skal lage avanserte ting.
Den siste måneden har i stor grad gått med til optimalisering og bugfiksing, og det har tæret litt på motivasjonen videre. Men Tjørhom tror ikke han er ferdig med spillutvikling:
– Jeg har fått blod på tann, og jeg kan jo røpe at jeg så vidt har begynt på Wings of Fear II. Det kommer til å bli et horisontalskrollende skytespill (sett fra siden), ikke vertikalt som det første var. Men vi får se! Jeg har veldig mange ideer, men tar ett skritt av gangen, og selv om det bare skulle ende med at jeg lagde dette ene spillet er jeg superfornøyd.
Besøk Roars Itch.io-side for å laste ned Wings of Fear.
Begge fotografiene er tatt av Henning Ludvigsen fra Badger Punch Games, som også var til stede på Spillmesse 2025.