I dag annonserte spillutgiveren Iceberg Interactive et nytt spill, som umiddelbart klarte å vekke oppmerksomheten min. Oriental Empires er et historisk 4X-strategispill satt til Kina i årene mellom 1500 før Kristus til 1500 etter Kristus. Spillet utvikles av et team ledet av to veteraner, R.T. Smith og John Carline, som blant annet har jobbet på Total War-serien.
I god 4X-ånd starter du med en enkel nasjon eller stamme, som kun har én landsby. Ved hjelp av diplomati og våpenmakt må du så legge under deg de andre fraksjonene, og bli keiser over et forent Kina. Handlingen foregår på et detaljert kart over Kina og Mongolia, eller dataskapte spillmiljøer om du foretrekker det. Selv om spillet i utgangspunktet bruker et Civilization-aktig perspektiv, kan du zoome så langt inn at du ser hver soldat i hæren din i detalj. Det skal visstnok kunne være hundretusenvis av soldater på kartet samtidig.
Du kan tilsynelatende ikke styre kamphandlingene selv, men du kan gi ordre om for eksempel formasjoner på forhånd. Utover dette loves vi blant annet et omfattende teknologitre, mulighet til å utvikle byene dine og drive handel med andre. I tillegg skal du kunne lage lover og regler for innbyggerne dine, drive med kultur og potensielt håndtere opprør og andre interne utfordringer.
Oriental Empires lanseres i «early access»-form allerede til sommeren. Dessverre ser det ikke ut til å være lansert noen trailere fra spillet enda (og interessant nok virker det ikke som utviklerstudioet bak spillet har noe navn). Jeg synes i alle fall spillet virker temmelig spennende, og lurer blant annet på hvordan zoom-funksjonen potensielt kan påvirke «Civilization-sjangeren».
Jeg kan forresten slenge på en liten anbefaling av strategispillpodkasten Three Moves Ahead. I går la de ut en egen 4X-episode. Jeg har ikke rukket å høre den selv, men timingen var de jo i alle fall heldige med – og podkastene deres er vanligvis ganske interessante.
Her er et par skjermbilder til: