Cradle er et spill jeg har fulgt med på en stund. Det er et åpen verden-spill satt til en bisarr versjon av Mongolia. Du starter i en yurt der du også finner ei mekanisk jente – hun fungerer imidlertid ikke, og den første jobben din blir å finne delene hun skal bestå av, og sette henne sammen. Så må dere sammen forsøke å finne ut hva det er som skjer rundt dere.
Spillet beskrives som en kombinasjon av klassisk eventyrspill og arkadespill, og vi loves blant annet spillmiljøer som er svært rike på interaksjonsmuligheter. Utviklerne sier at de ønsker å skape en opplevelse som minner om en «rar men vakker drøm», og at universet deres er inspirert av av flere epoker og kulturer.
Cradle utvikles av et bittelite studio i Ukraina, startet av blant annet Ilya Tolmachev. Han var ansvarlig for presentasjonen i Stalker-spillene Clear Sky og Call of Pripyat – og sistnevnte likte jeg svært godt. Nå har de annonsert at spillet skal lanseres den 25. juli. Det kommer til Steam, og blir tilgjengelig i både normal og deluxe-utgave. Mistenker at jeg må ha deluxe-versjonen. Under finner du noen ferske bilder og en litt eldre gameplay-video.
Her er gameplay-videoen, men vær oppmerksom på at den er fra 2013. Håper kanskje ikke den blokke-verdenen spiller for stor rolle i spillet:
Jeg er litt skuffet over hvor lite oppmerksomhet Cradle ser ut til å ha fått i spillpressen. Forhåpentligvis skjerper de seg når spillet kommer ut. Her er en bonusfilm fra innspillingen av stemmene (på russisk, men du kan aktivere engelsk tekst):
Og enda en bonus: En spennende sak om utviklernes deltakelse i EuroMaidan-bevegelsen.