Jeg aner ikke om pek-og-klikk-eventyret Gilbert Goodmate and the Mushrooms of Phungoria er et godt spill eller ikke. Jeg har aldri spilt det, og jeg har kanskje ikke så forferdelig lyst til å gjøre det, heller. Men en gang i tiden gledet jeg meg voldsomt til at det skulle lanseres, og det er grunnen til at jeg la merke til spillet da det dukket opp på Steam denne uken.
Gilbert Goodmate hadde nemlig en veldig interessant utvikling. Sent på nittitallet var det meningen spillet skulle komme til det da døende Amiga-markedet, som jeg på det tidspunktet var veldig opptatt av. Familien hadde kanskje kjøpt vår første PC på dette tidspunktet, men jeg var fortsatt en av dem som tviholdt på Amiga-plattformen og nektet å innse at spillet egentlig var over.
I likhet med mange andre lovende spill for Amiga, kom Gilbert Goodmate aldri ut på plattformen. Men utviklerne fikk lansert en demo. Den viser et spill i samme stil, og omtrent på samme teknologiske nivå, som Monkey Island 2. Da spillet endelig dukket opp på PC noen år senere, så det helt annerledes ut. Hvis det startet som en Monkey Island 2-klone, endte det som en Monkey Island 3-klone. Se utviklingen under.
Amiga-versjonen fra 1998:
PC-versjonen fra 2001:
Jeg må innrømme at selv om PC-versjonen både ser og høres betydelig mer profesjonell ut, har jeg egentlig mest sansen for Amiga-utgaven. Og det jeg mest av alt legger merke til med PC-videoen er hvor usannsynlig treigt hovedpersonen beveger seg. Jeg tror ikke jeg har tålmodighet nok til å kunne spille dette spillet.
Men det var artig å se det på Steam, i alle fall!