Den amerikanske forskeren, TV-personligheten og forfatteren hadde spillplanene klare.
Carl Sagan er mest kjent for den fantastiske dokumentarserien Cosmos, men han sto for eksempel også bak romanen Contact, som fikk en populær Hollywood-film året etter at han døde. Nå viser det seg at Sagan også var interessert i spillmediet.
I 1983 la han nemlig frem planer for et spill som skulle lære bort astronomi, og planene virket ganske ambisiøse. I et nypublisert dokument på The Library of Congress skriver han blant annet at spillet kunne ha de nøyaktige, tredimensjonale posisjonene til «noen tusen av de nærmeste stjernene», og han tenkte seg to potensielle scenarier.
I det ene skulle spilleren starte på jorden, og finne noe (for eksempel en utenomjordisk sivilisasjon) et annet sted i galaksen. I det andre, og kanskje mest fascinerende, startet spilleren utenfor galaksen og skulle finne jorden. Eller, som han sier det, «å finne den yngste sivilisasjonen i galaksen før den ødelegger seg selv». Det haster, med andre ord.
Sagan skriver også at det lureste kanskje er å gjøre spillet til et offisielt Contact-spill, og at han er usikker på om det burde være ett spill med to separate spillmoduser, eller to forskjellige spill.
Dessverre ble det aldri noe av Sagans planer, som kanskje var litt for ambisiøse i 1983. Dette var tross alt året før Elite dukket opp.
Kilde: Kotaku.