Ny retroserver for Everquest neste uke

Everquest er i vinden som aldri før. Nå lanseres nok en retroserver, denne gangen med en interessant vri.

En retroserver, eller progresjonsserver, er en server der spillet starter slik det var da det ble lansert i 1999 – uten tilleggspakker i begynnelsen. De åpnes gradvis opp etter en stund, som oftest etter en avstemning av de som hører til på serveren – eller som i dette tilfellet, hver tredje måned. Dette slik at spillere kan oppleve den autentiske Everquest-følelsen ved å gradvis få tilgang til innholdet slik man gjorde det for over 15 år siden.

Det spesielle med akkurat denne progresjonsserveren, er at det i utgangspunktet ikke blir lov til å spille med flere karakterer samtidig. Utviklerne ønsker nemlig å fremme samarbeid med venner og andre spillere, og kaller denne typen for en  «True Box»-server. Kort fortalt, hvis du møter tre karakterer i spillet, skal du helst møte tre unike spillere – og ikke bare en kvisete førtiåring (?) som styrer alle tre.

Problemet

Everquest Phinigel Autropos
En av de store sjefene i Everquest – Phinigel Autropos. Bilde: Everquest.com

Ett problem som oppstod etterhvert som datamaskinene ble kraftigere, var at flere og flere spillere opprettet mange kontoer hver, slik at de kunne «multiboxe» – det vil si å spille med flere instanser av spillet for å kontrollere mange karakterer samtidig.

Hvorfor? Jo, for å slippe å spille sammen med andre spillere (!). På denne måten kan man både være tanken, helbrederen, skademakeren og alle de andre rollene som måtte finnes, på en gang – uten at andre spillere forstyrrer eller ødelegger.

Dette er for øvrig er et ganske vanlig problem i de fleste av dagens MMO-er også. Det fører til at det blir vanskeligere å treffe og å spille sammen med andre spillere for de som faktisk ønsker det. Og det hele strider jo litt mot hele poenget med disse massive flerspillerspillene. Flerspiller.

Småbarn i alderen 1-2 år driver gjerne med noe som kalles parallell-lek. Det vil si at de er sammen med andre barn når de leker, men at de leker sin egen lek, uten at de andre barna er aktive deltakere i leken. Omtrent slik fungerer multiboxing også. Med andre ord, et lite steg tilbake for spilleren, men et stort steg tilbake for menneskeheten. Eller noe i den duren.

Og løsningen er…?

Everquest multibox rom
Slik kan et multibox-oppsett se ut. Bilde: Everquest.com

Utviklerne spesifiserer nemlig ikke hvordan de har tenkt å løse dette, men vi antar at det blir laget en restriksjon på antall instanser fra en og samme PC. Det presiseres nemlig at dersom noen ønsker å spille med flere karakterer samtidig, er de nødt til å gjøre det på den gode, gamle måten – med én maskin for hver karakter.

Det vil nok dermed si at problemet ikke blir helt eliminert – ettersom svært mange har tilgang på både en laptop og en stasjonær maskin. Maskinkravene for et spill fra 1999 er vel heller ikke allverden, så dermed burde de fleste fungerende laptoper klare å kjøre spillet.

Serveren har for øvrig blitt oppkalt etter Phinigel Autropos, en svømmende fisk (og tilfeldigvis også en av de store, viktige sjefene i spillet), og lanseres 9. desember. For å spille på en progresjonsserver kreves det «all access»-medlemsskap.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar