Det folkefinansierte eventyrspillet fra LucasArts-veteranene Ron Gilbert, Gary Winnick og Mark Ferrari har fått en stilig, ny trailer.
Da folkefinansieringskampanjen for pek-og-klikk-eventyret Thimbleweed Park startet i 2014, tok det ikke lange tiden før kredittkortet var ute av lommeboken. Spillet skulle i utgangspunktet være et samarbeidsprosjekt mellom Ron Gilbert og Gary Winnick, som var de to hovedutviklerne bak Day of the Tentacle-forgjengeren Maniac Mansion. Men i fjor annonserte de at selveste Mark Ferrari skulle lage bakgrunnsgrafikken for spillet, og dermed har det blitt en skikkelig LucasArts-gjenforening ut av prosjektet.
Mark Ferrari lagde blant annet bakgrunnsgrafikk for det spillet Ron Gilbert antakeligvis er mest kjent for, nemlig Monkey Island.
Godt, gammeldags grensesnitt
I tillegg til tradisjonell 2D-grafikk og et fokus på klassiske eventyrspill-nøtter, bruker Thimbleweed Park samme kontrollsystemet som LucasArts’ eldste pek-og-klikk-eventyr, med en todelt skjerm der bunnen inneholder en rekke verb, samt innholdet i den usynlige ryggsekken til figuren din. Ved å klikke på verb og objekter fra ryggsekken eller omgivelsene, lager du kommandoer som figuren din prøver å utføre. Har du spilt Monkey Island, Zak McKracken eller Maniac Mansion, eller Simon the Sorcerer for den saks skyld, vet du akkurat hva du har i vente.
Nå har LucasArts-veteranene lansert en ny trailer fra spillet, som blant annet gir et godt inntrykk av spillets Twin Peaks/X-Files-aktige stemning og humor. Ta en titt:
Lanseringen skal etter planen finne sted mot slutten av året, og Thimbleweed Park kommer til de tre PC-systemene Windows, Mac og Linux, samt Xbox One. Senere vil det bli lansert for mobile plattformer. Følg med på utviklernes blogg for oppdateringer.
Med unntak av The Dig og Grim Fandango likte jeg faktisk aldri eventyrspillene til Lucas Arts noe særlig godt, og Ron Gilbert har vel aldri vært i nærheten av å lage noe bra i ettertid. Simon the Sorcerer, som det refereres til i teksten, har jeg derimot rimelig gode minner fra. Jeg tror kanskje det er det vanskeligste spillet jeg noen gang har fullført, og på den tiden jeg hadde tid til å sitte i timesvis for å løse en gåte ga det en strålende mestringsfølelse hver gang jeg oppnådde litt framgang.
Når det gjelder Thimbleweed Park sier jeg pass i første omgang.
Støttet selvsagt Kickstarteren, men er ikke spillet jeg har høyest forventninger til i år. Traileren var litt småkjedelig.