Etter over ti år, er det slutt for Microsofts suksesskonsoll.
I en bloggpost har Xbox-sjef Phil Spencer nå annonsert at Microsoft nå avslutter produksjonen av deres forrige konsoll, Xbox 360. Konsollen ble introdusert på markedet i november 2005, og har altså vært i produksjon i over ti år.
Spencer understreker at de fortsatt har Xbox 360-maskiner på lager, så det er ikke slik at den trekkes fra salg umiddelbart. Han påpeker også at de ikke har noen planer om å avslutte kundestøtte, eller stenge Xbox Live-tjenesten for konsollen.
For Microsoft har konsollen vært svært viktig. Den originale Xbox-konsollen ble ikke noen kjempesuksess utenfor USA, men med 360 klarte de å kapre viktige markedsandeler i Europa også. Som resultat var det nesten dødt løp mellom Xbox 360 og PlayStation 3. Microsoft sluttet å rapportere konsollens salgstall i fjor, men konsollen har solgt minst 84 millioner eksemplarer.
Det er med andre ord den bestselgende konsollen noensinne produsert utenfor Japan – med god margin.
Mange nyvinninger
Xbox 360 var også med å introdusere en rekke viktige endringer og nye trender. Xbox Live var en integrert del av systemet, og hver spiller fikk sin egen profil og poengsum. I dag er «achievements» og lignende noe man tar for gitt – det var med Xbox 360 at den moderne varianten av dette konseptet ble introdusert.
Xbox Live Arcade ble introdusert for den originale Xbox-konsollen, men da kun i USA og kun med en svært begrenset mengde spill. Med Xbox 360 ble digital distribusjon en del av konsollhverdagen, og et marked som tidligere kun var tilgjengelig for de største utgiverne ble plutselig tilgjengelig for indie-utviklere også.
Konsollen var også svært viktig i DLC-revolusjonen, ettersom den hadde integrert støtte for nedlastbart betalinnhold for spill. Vi husker vel alle Bethesdas berømte hesterustning for The Elder Scrolls IV: Oblivion – i dag er nedlastbart innhold noe så godt som alle større spill får. Heldigvis er standarden gjerne litt høyere nå enn da.
Xbox-plattformen var også i bresjen for å gjøre nettbasert flerspiller til en viktig del av konsollopplevelsen. Alle som har prøvd å spille på nettet med en PS2 vet hvor frustrerende det kunne være, men med Xbox Live ble alt så mye enklere. Og riktignok også litt dyrere.
I sin bloggpost, trekker Spencer frem at det var på Xbox 360 at serier som Gears of War ble introdusert, og han nevner også Kinect-systemet – som riktignok var et direkte svar på Nintendos Wii, og ikke et konsept Microsoft kokte sammen selv. Han påpeker også at konsollen ble aktivt brukt som mediesenter, et konsept som også i stor grad ble introdusert med forrige generasjon.
Jeg var forøvrig på Microsofts E3-konferanse i 2005, da de presenterte konsollen for en sal full av jublende amerikanere og forvirrede europeere. Det var en litt surrealistisk opplevelse, men absolutt underholdende. Og mye bedre enn Sonys arrangement for europeiske journalister på samme messe.