Conarium er inspirert av H.P. Lovecrafts At the Mountains of Madness.
At the Mountains of Madness er en historie om en ekspedisjon til Antarktis, der man finner rester etter en eldgammel sivilisasjon som muligens ikke er menneskelig. Ruinene viser seg å ikke være like døde som først antatt, men hva som bor i dem skal du få finne ut selv. Personlig syntes jeg ikke dette er Lovecrafts beste historie, men den har inspirert flere spill, inkludert nittitallseventyret Prisoner of Ice.
Tyrkiske Zoetrope Entertainment er ikke fremmede for Lovecrafts skriblerier, og har tidligere stått for de to Darkness Within-spillene. Jeg har bare skikkelig erfaring med det første, In Pursuit of Loath Nolder, men det har jeg til gjengjeld flere gode minner fra (selv om jeg var streng med det på Gamer). Nå jobber de med Conarium, der handlingen foregår på og rundt en forskningsbase i Antarktis.
Her våkner du opp, og i ekte grøsserspillstil, husker du verken hvem du er eller hvordan du kom til basen. Uheldigvis er den helt tom for andre mennesker, så det er ikke bare å spørre noen, heller. Dermed må du utforske miljøene rundt deg for å finne svar – og disse svarene ser ut til å involvere at du egentlig er død. Det forklarer kanskje noen av de veldig merkelige minnene du går og bærer på.
Spillet er utviklet på Unreal Engine 4, og kommer etter planen i løpet av første kvartal neste år (hvis ikke galningen Erdogan har arrestert hele landet innen den tid). Det utgis av Iceberg Interactive, så ikke bli overrasket om alt det jeg har skrevet om spillet er feil, og det egentlig er et turbasert romstrategispill.
Hehe.. Lovecraft + romstrategi = potensielt interessant :p