Demons of Dex er enkelt, men kjapt og vanedannende.
Roguelike-spill har vært en av favorittsjangerne mine helt siden jeg oppdaget Nethack og ADoM på Amiga, og i dag går det selvsagt mest i Steam-versjonen av ADoM. Men det er et monster av et spill, og noen ganger er det greit med noe litt enklere. Slik som Demons of Dex, som akkurat har blitt lansert på Commodore 64.
Demons of Dex er et Roguelike-spill der du får rollen som en druide som må arbeide seg nedover i en labyrintaktig grotte, på jakt etter stadig større monstre og skatter. Det er ikke spesielt mye mer avansert enn gamle Commodore 64-spill i sjangeren (slik som Sword of Fargoal), men det er mye raskere og mindre knotete. I tillegg er det veldig lett å komme inn i, og umiddelbart vanedannende.
Spillet kom faktisk opprinnelig for C64-forgjengeren VIC-20 for cirka ett år siden. Nå har det altså blitt overført til Commodore 64 (og forbedret på veien), og det er spilldivisjonen til demo/crackergruppen Hokuto Force som har ordnet den nye versjonen. Den kan både spilles med enkel pikselgrafikk og med ASCII-grafikk, om du vil tilbake til sjangerens røtter.
I likhet med originalen, er Demons of Dex for Commodore 64 gratis. Jeg har ikke spilt det veldig lenge selv, men liker det godt så langt.