Bob Bates, kjent fra Infocom og Legend Entertainment, lager nytt spill. Og det blir et teksteventyr!
Ofte når man snakker om klassiske eventyrspill, mener man spillene fra LucasArts og Sierra. Men jeg vil påstå at Legend Entertainment også fortjener å nevnes i samme åndedrag – ikke minst fordi deres spill faktisk var ganske gjennomtenkte, i motsetning til flesteparten av de Sierra spyttet ut (okay, det var dagens kontroversielle uttalelse).
Legend Entertainment ble dannet av Bob Bates og Mike Verdu, og tok opp stafettpinnen etter åttitallets ubestridte eventyrspill-konge, Infocom. De startet med å lage grafiske eventyr med tekstgrensesnitt, og sto for klassikere som Eric the Unready, Gateway I og II og Spellcasting-serien. Senere skapte de Callahans Crosstime Saloon og Shannara (designet av Quest for Glory-skaperne) og, eh, Unreal 2.
Magiske eventyr i New York
Bob Bates sto for flere av spillene deres, inkludert en av mine favoritter – Eric the Unready. Nå ser det ut til at han skal følge i Tim Schafer og Ron Gilberts fotspor, og forsøke å folkefinansiere et nytt teksteventyrspill på Kickstarter. Vi vet ikke så veldig mye om spillet enda, annet enn at det heter Bodgers, og er en komedie med fantasy-elementer og magi som foregår i dagens New York.
Kickstarter-kampanjen skal etter planen starte senere denne måneden, og nyheten kom via et herlig og gigantisk intervju med Bates på nettstedet Adventuregamers. Jeg anbefaler definitivt at du tar en titt, men tillater meg å sitere et svar som i mine øyne viser hvorfor teksteventyr faktisk har livets rett selv om vi lever i 2017:
– En av de største gledene jeg hadde da jeg skapte spill for Infocom, og senere for Legend, var følelsen av å ha et en-til-en-forhold med personen som spiller spillet. Som spiller kan det tenkes du sitter med en spesifikk situasjon, og kommer opp med et forslag til løsning som er så sprøtt at du tenker du må være den eneste personen i verden som ville finne på å skrive den kommandoen. Og hvis spillet da gir deg et svar som viser at forfatteren hadde forutsett akkurat det løsningsfoslaget, så er det ren magi.
Grafiske eventyr er vel og bra, men med de begrensede interaksjonsmulighetene er det sjeldent man opplever noe slikt nå til dags. Så hvis noen kan få liv i teksteventyrene som kommersiell sjanger igjen, så ville det i mine øyne vært glimrende.
(det finnes faktisk kommersielle teksteventyr nå også, slik som Andrew Plotkins Hadean Lands, men det hadde vært kult med noe litt mer Legend-aktig)
NB: Alle bildene er fra Eric the Unready. Tatt i dag, for anledningen.
Tenkte du snappet opp det intervjuet, ja. ;) Jeg kommer i alle fall til å støtte et teksteventyr på Kickstarter!