Beamdog har lagt ut Twitter-hint og nedtelling.
Beamdog er et lite studio som ble grunnlagt av BioWare-veteran Trent Oster, og de har blant annet laget nyversjoner av de klassiske Infinity Engine-rollespillene Baldur’s Gate 1 og 2. Nå har de lagt ut flere Planescape-relaterte hint på Twitter, og startet en nedtelling på det de later som er nettstedet til en ny reisetjeneste ved navn Plan Escape (www.planescape.com).
Nedtellingen ser ut til å nå null i morgen ettermiddag. Om ikke det var åpenbart nok at det er snakk om noe Planescape: Torment-relatert, inneholder visstnok nettstedet følgende i koden: «0x50 0x53 0x54 0x45 0x45». Hvis du sjekker ASCII-tabellen, ser du at tallene er hex-verdiene for bokstavene «PSTEE». Planescape: Torment – Enhanced Edition, altså.
En virkelig klassiker
Planescape: Torment er et klassisk rollespill som opprinnelig ble laget av Black Isle Studios. Spillet kjører, i likhet med de originale Baldur’s Gate-spillene, på Infinity-motoren. Men det fokuserer langt mindre på kamp, og langt mer på dialoger og historie. Handlingen finner sted i Planescape-universet, som er et merkelig sted der du aldri helt kan være sikker på hva du treffer.
Selv om Planescape: Torment ikke ble en like stor suksess som Baldur’s Gate-spillene, har det kanskje klart å opparbeide seg et enda bedre rykte enn dem i ettertid. Det er altså snakk om en skikkelig bauta i rollespillsjangeren, her, så det blir spennende å se hva Beamdog viser frem.
Merk at i etterkant av Beamdogs tidligere nyversjoner, ble originalene fjernet fra salg på GOG. Det er med andre ord en god idé å vurdere å kjøpe Planescape: Torment snart, hvis du kun er interessert i originalen.
Spillet fikk forøvrig en åndelig oppfølger i form av Torment: Tides of Numenera nå nylig. Den kom fra inXile Entertainment.
Det var forresten Edmonton Nerd List som fant ut det der med hex-verdiene i koden, men jeg dobbeltsjekket det selv!
Fantastisk spill!
Kansje beste jeg har prøvd!
EE? yes pleasse!
Jeg håper Beamdog har lært av all kritikken de har fått tidligere, og at de nå holder seg til en ren teknisk restaurering og kanskje en overhaling av det fryktelig krøkkete brukergrensesnittet. Å supplere et så godt skrevet spill som Torment med ekstrainnhold av skolestil-kvalitet ville blitt for dumt.