Kalde grøss fra skaperne av Darkness Within, inspirert av At the Mountains of Madness.
Den tyrkiske spillutvikleren Zoetrope Interactive har spesialisert seg på å lage førstepersons eventyrspill basert på de halvgale skribleriene til forfatteren H.P. Lovecraft. Tidligere har de laget Darkness Within-serien, og nå har de lansert sitt nyeste spill, Conarium.
Galskapens fjell
Conarium er inspirert av At the Mountains of Madness, men foregår etter den originale historien. Her finner handlingen sted i Antarktis, der en gruppe vitenskapsfolk har etablert en base. Du våkner opp på basen, uten særlig med hukommelse, og uten noen andre du kan spørre om hva som har skjedd. Det eneste du er nokså sikker på, er at noe er veldig, veldig galt.
Spillet bruker Unreal Engine 4, og lar deg bevege deg fritt rundt på og rundt basen. Det har flere avslutninger, og hvilken du får avhenger av valgene dine underveis. Utviklerne lover en dyp og spenningsfylt handling, med mange påskeegg (antakeligvis for de som har lest mye Lovecraft). Som i de tidligere spillene deres, kan du vente deg ganske mye lesing underveis.
Conarium er ute på Steam, der fullpris er 140 kroner. Med lanseringsrabatt koster det 119 kroner i skrivende stund. Versjoner til PlayStation 4 og Xbox One kommer senere i år. Trailer:
Jeg har lest At the Mountains of Madness, og en av tankene mine etterpå var faktisk at det fascinerende miljøet Lovecraft skapte for historien hadde fungert godt som spill. Men verken jeg eller Zoetrope Interactive var i nærheten av de første til å få denne ideen; har du spilt nittitallseventyret Prisoner of Ice?