GDC-grunnleggerens berømte tale om spill som kunst har blitt lagt ut på nettet.
I dag er det neppe så mange som kjenner til den amerikanske spilldesigneren Chris Crawford, og av spillene hans er det sannsynligvis bare det geopolitiske strategispillet Balance of Power som huskes av flere enn de mest interesserte. Men på åttitallet var han kjent som en svært innflytelsesrik (og tidvis kontroversiell) spilldesigner, som konstant arbeidet med å videreutvikle mediet.
I tillegg skrev han flere bøker om spilldesign, og grunnla Game Developer’s Conference, som startet i 1987 som et møte i hans egen stue.
Sammenlignet seg selv med Don Quixote
I 1992 holdt han et foredrag på det årets Game Developer’s Conference, som i ettertid har blitt referert til som «The Dragon Speech». Her forsvarte han spillmediets potensial som kunst, og gikk til angrep på de som insisterte på at spill måtte være «moro» for å ha verdi. Det hele ble avsluttet med at han i praksis annonserte sitt brudd med spillindustrien.
Foredraget er nå lagt ut på GDC sin Youtube-konto. Kvaliteten er så som så, men det er alltid mulig å høre hva han sier, og det er en underholdende og interessant tale. Kanskje litt melodramatisk til tider, og kanskje litt merkelig å sette seg inn i over 20 år etter, for folk som ikke kjenner Crawford så godt. Men definitivt et spennende stykke spillhistorie.
Chris Crawford prøver fortsatt å få has på dragen sin, og om du ønsker det kan du støtte ham på Patreon. Her forklarer han hva han holder på med: