Nytt bilspill inspirert av 90-tallsklassikeren Detroit

Skaperen av Stellar Monarch lanserer snart Automobile Tycoon i «early access».

Hvis du likte såkalte Tycoon-spill på 90-tallet, er sjansen der for at du spilte Detroit. I spillet starter man sitt eget bilmerke, og konkurrerer mot tre andre spillere (menneske- eller datastyrte) om å bli størst. Man designer biler, forsker på deler, starter fabrikker rundt omkring i verden, og reklamerer i forskjellige medier for å knive om kundene. Spillet fungerer faktisk overraskende godt den dag i dag, og det hender undertegnede tar det fram fra skuffen fra tid til annen.

Det er imidlertid ikke til å legge under en stol at Detroit drar på årene, og jeg har i mange år ønsket en mer moderne versjon av spillet. Det har kommet flere spirituelle oppfølgere – blant annet GearCity og Automation, men ingen av disse har appellert til meg – de har rett og slett vært for detaljstyrte, og for lite strømlinjeformede.

Endelig en ordentlig nyversjon?

kontoret i Automobile Tycoon
På kontoret i Automobile Tycoon

Nå har skaperen av Stellar Monarch, Chris Koźmik fra Silver Lemur Games, tatt sakene i egne hender. Automobile Tycoon ser ut til å kunne bli den nyversjonen jeg har ønsket meg. I pressemeldingen skriver han selv at spillet er inspirert av OldTimer og nettopp Detroit, og de skjermbildene som ligger ute på Steam er svært like sistnevnte – dog er utvikleren tydelig på at de nåværende bildene og grafikken er midlertidig.

Han skriver videre at han ønsker å strømlinjeforme inspirasjonskildene en del (noe som etter min mening kan være både positivt og negativt), og at fokuset skal være å drive et bilfirma – et Tycoon-spill, ikke en simulator. Hovedfokuset blir utvikling, produksjon og salg.

Det nevnes også at spillet ikke skal dra ut i evigheten – Automobile Tycoon blir nokså hurtig sammenlignet med Detroit. Hvert spill skal foregå over 400 turer, og hver tur tilsvarer ett kvartal. Til sammenligning var en tur én måned i Detroit.

Spillet har vært under utvikling siden midten av mars, og skal bli tilgjengelig i Early Access «i løpet av sommeren». Målet er å slippe den endelige versjonen i løpet av 2017. Under kan du se både introduksjon til spillet, samt den første utviklingsbloggen.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.