Bybygging og krig i oldtiden

Neolithic: First City-States handler om å bygge opp et oldtidssamfunn fra bunnen av.

Kickstarter-boomen er kanskje over, men det dukker stadig opp interessante prosjekter på folkefinansieringsportalen. Et av disse er Neolithic: First City-States, et strategispill der du må bygge opp din egen oldtidsby. Spillet skal være inspirert av spill som Age of Empires, Civilization, Caesar III og til og med UnReal World og RimWorld.

Samfunn i vekst

Du starter med en liten håndfull mennesker i steinalderen, og må hjelpe dem videre gjennom tidsalderne helt til den sene bronsealderen. I starten er fokuset på enkeltindivider med unike behov og egenskaper, men etter hvert som samfunnet ditt vokser endres fokuset og det blir mer strategi og bybygging.

Handlingen foregår i en dataskapt, åpen verden med andre byer som du kan handle med eller legge under deg, og vi loves både dynamisk dag/natt-syklus og ulike årstider.

Neolithic er under utvikling hos én enkelt utvikler, som har jobbet med prosjektet i lang tid allerede. Han regner at han er omtrent halvferdig, og skriver på Kickstarter at Kickstarter-kampanjen både er ment for å skaffe midler til resten av utviklingen, og for å skaffe et miljø rundt spillet som kan hjelpe med tilbakemeldinger og så videre.

Planen er å lansere den ferdige utgaven til sommeren neste år. Om du er interessert, kan du besøke Kickstarter-siden til spillet for mer informasjon. Du kan også ta en titt på et intervju med skaperen hos Strategy Gamer. Kickstarter-presentasjonen:

Konseptet minner forøvrig om et annet spill jeg har dekket her på Spillhistorie.no, nemlig Ancient Cities.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.