Rollespillutvikleren jobbet med et svært ambisiøst spill for Microsoft.I dag virker det som ting flyter ganske greit for rollespillutvikler Obsidian Entertainment. Men det var ikke alltid slik; før de oppnådde suksess på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter, hadde de en svært vanskelig periode der flere prosjekter ble kansellert eller sto i fare for å bli det.
Kombinasjon av én- og flerspiller
Et av disse har nettstedet Eurogamer nå kastet lys på. Det er spillet Stormlands, som Obsidian utviklet for Microsoft. Konseptet var svært ambisiøst, ifølge Obsidian-sjef Feargus Urquhart:
– Tenk deg at du spiller The Witcher, kanskje med en venn. Så dukker det plutselig opp et gigantisk monster som du kan se langt unna, og det skjer ikke bare i ditt spill, men også i spillet til alle andre som holder på akkurat nå. Så kan du løpe dit, og prøve å ta knekken på monsteret i store «raids» der opp til 40 spillere kan delta.
Ikke bare det, men spillet skulle ta opp en personlig video for hver spiller, som viste deres bidrag i kampen mot monsteret med kule vinklinger og så videre.
Det virker imidlertid som planene bare ble mer og mer ambisiøse fra Microsofts side, og at forskjellen mellom hva de ønsket seg og hva Obsidian realistisk kunne få til vokste seg så store at prosjektet til slutt ble kansellert. Hele historien kan du lese på Eurogamer.
I ettertid er det lett å si at det kanskje var helt okay at spillet ble kansellert, og at Obsidian i stedet kastet seg på folkefinansieringsbølgen. Pillars of Eternity var et knakende godt rollespill som ikke hadde eksistert om Obsidian hadde fullført Stormlands, og Pillars of Eternity 2 ser enda bedre ut. Men for Obsidian som selskap betydde kanselleringen oppsigelser og usikkerhet.
Eurogamer-artikkelen hinter forresten om et nytt spill fra Obsidian, som Eurogamer skal «fortelle litt om» denne uken. Noe med vampyrer i, kanskje?
Hadde ikke vært en kjempestor bombe om det hemmelige prosjektet til Tim Cain og Leonard Boyarsky er et spill som har noen vampyrer i seg, nei……