Det er faktisk mulig å spille spill på svært primitiv maskinvare.
I 1977 kom tre viktige datamaskiner på markedet; Apple II, Commodore PET og TRS-80. Det var disse systemene som i stor grad startet hjemmedatarevolusjonen ved å gjøre relativt brukbare datasystemer tilgjengelige for folk flest, til en overkommelig pris.
Men dette var ikke de første hjemmedatamaskinene på markedet. Både Apple II og Commodore PET var faktisk oppfølgere til enda tidligere modeller, henholdsvis Apple I og KIM-1. Det som kjennetegnet tidligere modeller var at de hovedsakelig ble solgt som byggesett, der brukerne selv måtte sette sammen elektronikken og finne passende utstyr selv.
Den originale Apple-maskinen ble lansert i april 1976, og hadde hele 4 kilobytes med minne. Den kjørte på en 1 MHz MOS 6502-prosessor, og det er faktisk samme prosessor som etter hvert dannet hjernen i systemer som Commodore 64, NES og Apple II.
Dyr maskin
Skal du få tak i en original Apple I i dag, må du antakeligvis hete Røkke til etternavn og i tillegg ha en temmelig god porsjon flaks. Apple – det vil si, Steve Wozniak og Steve Jobs – bygget nemlig bare cirka 200 stykker, og i dag finnes det seks kjente utgaver som faktisk virker. Sist gang en Apple I ble solgt, måtte kjøperne ut med 815 000 dollar, altså over 6 millioner kroner. Dette var riktignok en prototype.
I denne videoen kan du se en av disse fungerende maskinene, og som du ser er den ikke spesielt brukervennlig:
Det som er litt enklere, er å skaffe seg en replika. Disse produseres av entusiaster i dag, og er laget etter de originale spesifikasjonene. I denne videoen kan du se en slik replika bli demonstrert, samtidig som eieren forteller litt om systemet sitt:
Hva så med spill?
Den originale Apple-maskinen har svært enkle spesifikasjoner, men dette hindret selvsagt ikke hobbyutviklere å lage flere spill til plattformen. Disse spillene måtte imidlertid være rene tekstspill; maskinen kunne ikke vise skikkelig grafikk, og måten skjermen fungerte på minner mest av alt om en skrivemaskin. Det vil si at den skrev hvert tegn i den rekkefølgen den fikk beskjed om, og det var ikke mulig å for eksempel gå tilbake og slette et tegn etterpå.
Her kan du se en annen Apple I-replika som kjører et utvalg spill for plattformen:
Det ene av spillene i denne videoen er Microchess, som godt kan være det tidligste kommersielle hjemmedataspillet noensinne. Det ble opprinnelig solgt som programliste for KIM-1.
Bilder:
Apple I i koffert:
By Binarysequence – Own work, CC BY-SA 4.0, Link
Toppbilde:
By Ed Uthman – originally posted to Flickr as Apple I Computer, CC BY-SA 2.0, Link