Det er faktisk mulig å spille spill på svært primitiv maskinvare.
I 1977 kom tre viktige datamaskiner på markedet; Apple II, Commodore PET og TRS-80. Det var disse systemene som i stor grad startet hjemmedatarevolusjonen ved å gjøre relativt brukbare datasystemer tilgjengelige for folk flest, til en overkommelig pris.
![Brukerne måtte sette sammen maskinen selv. Her er en original maskin i en koffert. Se nederst for bildekreditering.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2017/09/Original_1976_Apple_1_Computer_In_A_Briefcase.jpg?resize=400%2C265&ssl=1)
Men dette var ikke de første hjemmedatamaskinene på markedet. Både Apple II og Commodore PET var faktisk oppfølgere til enda tidligere modeller, henholdsvis Apple I og KIM-1. Det som kjennetegnet tidligere modeller var at de hovedsakelig ble solgt som byggesett, der brukerne selv måtte sette sammen elektronikken og finne passende utstyr selv.
Den originale Apple-maskinen ble lansert i april 1976, og hadde hele 4 kilobytes med minne. Den kjørte på en 1 MHz MOS 6502-prosessor, og det er faktisk samme prosessor som etter hvert dannet hjernen i systemer som Commodore 64, NES og Apple II.
Dyr maskin
Skal du få tak i en original Apple I i dag, må du antakeligvis hete Røkke til etternavn og i tillegg ha en temmelig god porsjon flaks. Apple – det vil si, Steve Wozniak og Steve Jobs – bygget nemlig bare cirka 200 stykker, og i dag finnes det seks kjente utgaver som faktisk virker. Sist gang en Apple I ble solgt, måtte kjøperne ut med 815 000 dollar, altså over 6 millioner kroner. Dette var riktignok en prototype.
I denne videoen kan du se en av disse fungerende maskinene, og som du ser er den ikke spesielt brukervennlig:
Det som er litt enklere, er å skaffe seg en replika. Disse produseres av entusiaster i dag, og er laget etter de originale spesifikasjonene. I denne videoen kan du se en slik replika bli demonstrert, samtidig som eieren forteller litt om systemet sitt:
Hva så med spill?
Den originale Apple-maskinen har svært enkle spesifikasjoner, men dette hindret selvsagt ikke hobbyutviklere å lage flere spill til plattformen. Disse spillene måtte imidlertid være rene tekstspill; maskinen kunne ikke vise skikkelig grafikk, og måten skjermen fungerte på minner mest av alt om en skrivemaskin. Det vil si at den skrev hvert tegn i den rekkefølgen den fikk beskjed om, og det var ikke mulig å for eksempel gå tilbake og slette et tegn etterpå.
Her kan du se en annen Apple I-replika som kjører et utvalg spill for plattformen:
Det ene av spillene i denne videoen er Microchess, som godt kan være det tidligste kommersielle hjemmedataspillet noensinne. Det ble opprinnelig solgt som programliste for KIM-1.
Bilder:
Apple I i koffert:
By Binarysequence – Own work, CC BY-SA 4.0, Link
Toppbilde:
By Ed Uthman – originally posted to Flickr as Apple I Computer, CC BY-SA 2.0, Link