Utviklingen av nyversjonen av Bethesdas episke rollespill har nådd en ny milepæl.
The Elder Scrolls: Daggerfall er et av tidenes største rollespill. Bethesda sier at åpen verden-spillets landmasse er omtrent like stor som Storbritannia, og det har 15 000 byer, landsbyer og hulesystemer som kan besøkes (befolket av over 750 000 innbyggere). Spillet «jukser» imidlertid litt, da mye av innholdet er datagenerert.
Daggerfall Unity
Ettersom Daggerfall dukket opp i 1996, som det andre spillet i Elder Scrolls-serien, er både grafikken og brukergrensesnittet så som så etter dagens standard. Derfor jobber en gruppe tilhengere av spillet med en nyversjon i Unity-motoren, som ikke bare får ny grafikk, men også et bedre grensesnitt og mod-støtte.
Dette er et omfattende prosjekt, men arbeidet går fremover, og med den nyeste versjonen (som ble lansert denne måneden), kan man spille gjennom hele spillet fra start til slutt. Det er ikke dermed sagt at prosjektet er i nærheten av ferdig, men dette er en stor milepæl for utviklingen. Stikk innom det offisielle nettstedet for informasjon om hvordan det hele fungerer.
Bethesda gjorde Daggerfall gratis i 2009, i forbindelse med seriens 15-årsdag (forgjengeren, Arena, er også gratis). Daggerfall Unity er avhengig av en komplett utgave av spillet, som du kan laste ned fra flere ulike steder (og du har den sikkert på GOG-kontoen din, ettersom den låses opp automatisk om du kjøper diverse spill fra Bethesda).
For de som ikke har det allerede, er visst DaggerfallSetup det beste stedet å hente ned spillet om du ønsker å spille på et moderne system (med eller uten Daggerfall Unity). Denne videoen fra september viser sånn cirka hvordan Daggerfall Unity ligger an i utviklingen akkurat nå: