Centre for Computing History tester Mattel Hyperscan.
I 2006 fant Mattel ut at de ville inn i konsollbransjen igjen. Forrige gang, med Intellivision fra 1979, gjorde de det ganske godt, og solgte over tre millioner konsoller og massevis av spill. Men Intellivision var faktisk en ganske god maskin, og fikk mange solide spill – og det er ikke noe man kan si om 2006-produktet Mattel Hyperscan.
Samlekort og CD-spill
Hyperscan er en merkelig maskin der hvert spill kom på CD, men fikk tonnevis med samlekort som man kunne scanne for å legge inn nye figurer, egenskaper, oppgraderinger og så videre. Disse måtte man selvsagt kjøpe separat, i typiske samlekortpakker der man ikke visste hva man fikk før man hadde betalt og åpnet esken. Fysiske «loot boxes», altså.
Konsollen var langt svakere enn konkurrentene, og kunne i praksis kun vise 2D-grafikk rimelig effektivt. CD-stasjonen var også temmelig treig, noe du kan se i videoen under, der to folk fra britiske Centre for Computing tester en maskin de har fått donert. De spiller spillet X-Men, som fulgte med konsollen (totalt fikk den fem(!) spill i løpet av levetiden sin). Ta en titt:
Lyst til å se noen av de andre spillene for konsollen? Her er Interstellar Wrestling League:
Og hva med et Spider-Man-spill som ville sett tynt ut på Amiga?