Shinys klassiske actioneventyr MDK er gratis på GOG i en kort periode.
I går var det Brütal Legend, i dag er det MDK – og ja, jeg vet at jeg skrev jeg vurderte å slutte å skrive saker om disse gratisspillene, men … det er jo litt greit med gratis spill, er det ikke? Spesielt når de er gode, slik begge disse titlene må sies å være.
Tredjepersons action
MDK, som ifølge originalskaper Nick Bruty står for Murder Death Kill (selv om dette aldri har blitt offisielt bekreftet), er et actionspill fra Shinys glansperiode på nittitallet. Det foregår i en fremtid der romvesener har overtatt Jorden og nå er i ferd med å strippe den for ressurser, inkludert mennesker, og dermed haster det med å, vel, drepe hele gjengen.
Spillet er fullstappet av humor og interessante spillmekanismer, samt stor variasjon der hvert nivå er genuint unikt. Det er også kjent for å ha introdusert den i dag ganske vanlige funksjonen med at man dynamisk kan zoome inn på fienden når man bruker snikskyttervåpen.
MDK er altså gratis på GOG, i forbindelse med et Black Friday-salg. Er det bare meg, eller har GOG salg omtrent annenhver uke nå for tiden? Uansett, spillet er gratis frem til i morgen (torsdag) ettermiddag. Egentlig koster spillet 80 kroner – det var imidlertid langt billigere før Interplay ble grådige og økte prisene sine på GOG. Bare klikk på MDK-banneret på GOG-forsiden, så dukker det opp DRM-fritt på kontoen din.
For moro skyld: Her er Nick Brutys brukeranmeldelse på GOG, der han bekrefter hva tittelen står for og røper noen andre detaljer om spillets utvikling:
Hi this is Nick Bruty, creator of the original MDK. Thanks for all the nice reviews. Can’t believe its been so long since it was released. To answer a few questions. Yes the name did stand for Murder Death Kill. It was a temp name that stuck although I didn’t like the actual meaning so we came up with a bunch of other names to cover it up. The game was shorter than I wanted it to be. I had 8 levels planned but because we were being so diverse in each level we just didn’t have the time so cut it to 6. There was no work done on the missing 2 levels. I do wish we had released with a save game. I don’t think the game is overly hard as much as abstract in places. If anyone has questions I’ll be happy to answers them on my site.
Nick Bruty Rogue Rocket Games
Fortsett med slike artikler :)
Takk for tilbakemeldingen, det er ikke alltid så lett å vite hva slags saker jeg bør satse på. :)