Den nye racingsimulatoren bruker Unreal 4-motoren, og fokuserer på profesjonell GT-racing.
Siden den forrige saken som ble publisert på Spillhistorie.no var et tilbakeblikk på det som kanskje var tidenes første reelle racingsimulator for hjemmemarkedet, passer det jo godt å begynne uken med nyheten om at italienske Kunos Simulazioni jobber med et helt nytt Assetto Corsa-spill.
Offisielt GT3-mesterskap
Der originale Assetto Corsa har litt av hvert av både sportsbiler, superbiler og profesjonelle saker, kommer nye Assetto Corsa Competizione til å fokusere på bilsport. Spillet baserer seg på Blancpain GT Series, og setter deg bak rattet på de ulike fartsmonsterne i GT3-mesterskapet.
Utviklerne har byttet til Unreal 4-motoren for å sikre mer realistisk grafikk, inkludert det de kaller fotorealistiske værforhold. Naturligvis er både bilene og banene gjenskapt i detalj, akkurat som i originale Assetto Corsa, og siden spillet blant annet har 24-timersløpet på Spa kommer det vel neppe som noen overraskelse at mye arbeid er lagt i nattracing.
Ellers skrytes det av høy realismefaktor, med nøyaktig simulering av alt fra dekkgrep til de elektroniske systemene som danner hjernen i moderne biler. Mekanisk skademodell får vi også. Banene er som vanlig gjenskapt i sirlig detalj, takket være laserscanningsteknologi.
Spillet byr på både karrieremodus, mesterskap og fritt spill for én spiller, og et avansert flerspillersystem som visstnok skal belønne førere som kjører uten å skape trøbbel for andre på banen. Det vil dermed prøve å matche folk som spiller fair med hverandre. Spillet gis ut av 505 Games, og kommer til Steam i sommer. Her er en lekker teaservideo:
Og her spiller jeg Revs+ på Commodore 64, bare sånn for sammenligningens skyld:
Det er litt spesielt å ha vært med på hele den grafiske utviklingen som har funnet sted mellom de to spillene. Det som er ekstra morsomt er jo hvor mange ganger jeg har tenkt at «nå kan vel grafikken neppe bli så voldsomt mye bedre» på veien.