Det lekre indie-spillet er nå ute på både PC og konsoll.
Ukens indie-spill som alle må ha ser ut til å være Dead Cells, et todimensjonalt action-/roguelite-/plattformspill med herlig pikselgrafikk og glødende brukeranmeldelser. Spillet har vært i «early access» en stund, men nå er den ferdige versjonen lansert.
«Roguevania»
Utviklerne beskriver selv spillet sitt som et «roguevania»-spill, og mener med det at det henter inspirasjon både fra indie-perler som Spelunky og Rogue Legacy, og klassiske plattform-/actionspill i stil med Metroid og Castlevania. I tillegg nevnes Dark Souls, som for å gjøre totalpakken litt ekstra fristende.
De lover en stor og ikke-lineær verden å utforske, «vanskelig men rettferdig» kamp, massevis av feller, skatter og hemmeligheter, og over femti forskjellige våpen og magiske formularer (der hvert våpen byr på unike utfordringer). Skrytelisten inkluderer også tretten nivåer, fire bosser og mengder av unike egenskaper.
Dataversjonen kjører på PC, Mac og Linux, og koster litt under 200 kroner med lanseringsrabatt (GOG, Steam). Det er også ute på Xbox One, Switch og PlayStation 4. Vår egen Mats Lindh hadde dette å si om tidligversjonen for en måneds tid siden:
Det har vært et visst savn etter noe i samme retning som Rogue Legacy her, og Dead Cells har sett ut til å endelig kunne fylle behovet for en 2.5D actionbasert roguelite. Jeg har bevisst holdt meg på sidelinja mens Early Access-utviklinga har gått sin gang, men på et nylig salg måtte Steam-lommeboka gi tapt. Investeringen har vært vel verdt det bare de timene som har gått med hittil, for her sitter kontrollene like tett som mygg i Finnmark, og spillet har klart å balansere persistens over gjentatte forsøk glimrende mot følelsen av at alt går til helvete om du dør.
Anbefales.
Den obligatoriske traileren:
Fantastisk spill, som alle må prøve. Et av tidenes beste i sin sjanger? Tror nesten jeg vil svare ja. Vanskelig da, så de som er allergisk mot det kommer nok ikke til å ha det så gøy med spillet.