Nå må du spille Ultima Underworld snart

Den åndelige oppfølgeren Underworld Ascendant har nemlig fått lanseringsdato (og ny trailer).

De en gang så revolusjonerende Ultima Underworld-spillene befinner seg ganske høyt oppe på den offisielle listen over spill alle bør ha spilt for å kunne se seg selv i speilet om morgenen uten å føle en eller annen form for skam. Det er derfor rimelig flaut å innrømme at jeg bare har spilt det første av dem, og bare i noen timer.

Mørkt er det ikke.
Mørkt er det ikke.

Nå har jeg, og andre som meg, frem til 15. november med å komme oss gjennom de klassiske rollespillene – i alle fall om vi vil ha rundet dem før den åndelige (og faktisk også offisielle) oppfølgeren Underworld Ascendant dukker opp.

Veteranene er tilbake

Underworld Ascendant er laget av et team ledet av Paul Neurath (som var hoveddesigner på originalspillet) og Warren Spector (produsent på System Shock og kjent for Deus Ex). Det tar oss med tilbake til The Stygian Abyss, der en ny fare truer. Heldigvis kan han stoppes før han ødelgegger ikke bare én, men to verdener. Uheldigvis er det kun du som kan gjøre det. Ikke noe stress, altså.

Hvor kommer alt lyset fra?
Hvor kommer alt lyset fra?

I likhet med originalene er Underworld Ascendant et førstepersons actionrollespill satt til store, underjordiske miljøer, der du kan bruke både magi, nærkampvåpen og andre midler for å overvinne fiendene dine.

En av tingene som gjorde originalspillene så viktige var den store friheten de ga spillerne til å løse situasjonene som oppsto underveis på egne måter. Dette fokuset på spillerdrevne løsninger har vi senere sett i alt fra System Shock til Dishonored, og i Underworld Ascendant prøver utviklerne å ta friheten til et helt nytt nivå, med miljøer som skal reagere dynamisk på valgene dine.

Hvor godt de har lykkes i dette finner vi altså ut 15. november, når spillet slippes for PC. Her er den nye traileren:

Jeg ser mange klager over grafikken, og … jeg kan til en viss grad skjønne hvorfor. Det ser litt utdatert ut, og jeg skulle nok ønske utviklerne hadde valgt en litt mer realistisk stil (mer Dark Souls, mindre World of Warcraft). Men mange av skjermbildene ser veldig pene ut, og det er jo godt mulig fargene gjør verden litt mer fristende å utforske. Det blir jo lett litt mørkt og dystert under jorden.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.