The Fertile Crescent byr på Age of Empires-aktig sivilisasjonsbygging, og er helt gratis.
The Fertile Crescent er et sanntidsstrategi satt til Midtøsten i bronsealderen, og sjansene er ikke helt små for at Age of Empires-serien står ganske høyt oppe på listen over inspirasjonskilder. Spillet er for øyeblikket i tidlig alfa, men utviklerne har akkurat lansert en versjon som støtter flerspiller over nettet.
Bygg opp riket ditt
Som i Age of Empires-aktige sanntidsstrategispill flest må du konstruere bygninger, skaffe ressurser og mat, forske på teknologier og trene innbyggerne dine opp som krigere for å forsvare deg mot (og forhåpentligvis overvinne) motstanderen på tilfeldig genererte spillkart. I tillegg til 1 mot 1-flerspiller, kan du spille mot datamaskinen.
The Fertile Crescent er for øyeblikket helt gratis. Den skal være fullt spillbar, ifølge det norske utviklerteamet (som består av André Lincoln Read og Anders Kile Grønningsæter). Du finner spillet på Itch.io.
Jeg har testet spillet selv, og syntes det er lovende. Spillets grafikk er sjarmerende, og det er gøy å sanke ressurser og bygge opp et lite samfunn. Men jeg sliter med å overleve særlig lenge, siden datamotstanderen snart dukker opp med litt for mange tropper på dørkarmen min.
For å få et inntrykk av hvordan det funker, kan du se på denne flerspillerannonseringsvideoen:
Kult med norske spill og alt det der. Men hva i alle dager gjør dette spillet annereldes enn de spillene det er inspirert av? Hvorfor skal jeg prøve meg på dette, kontra hauger og lass med gamle RTS spill som alle ser bedre ut? Jeg er ikke vrang, det er jo gratis og alt det der, jeg trenger bare EN grunn :)
Fair enough. Jeg har lagt inn litt tekst om selve spillet, og endret overskriften litt slik at jeg ikke overselger det. Men jeg syntes det virker veldig lovende, og som et fint alternativ uten at det per nå (selvsagt) er i nærheten av å være bedre enn Age of Empires. Grafikken liker jeg godt (selv om jeg ikke liker den overdrevne pusteanimasjonen som så mange indie-utviklere benytter seg av for tiden).