Dwarf Fortress får kommersiell versjon

Det legendariske spillet kommer til Steam og Itch.io, med offisiell grafikkpakke.

Dwarf Fortress må være et av tidenes aller mest ambisiøse spillprosjekter. Det er en avansert livssimulator der hver minste detalj i spillets verden simuleres, og der du får en nærmest absurd frihet til å spille som du vil. Om du mot formodning ikke har hørt om det, så tenk Rimworld eller Prison Architect ganger tusen.

Et lite eksempel på hvor avansert spillet er, kan være hvordan spillets verden skapes. Her genereres først en verden, basert på ekte fysikk, før spillet simulerer flere tusenår med historie der sivilisasjoner kommer og går (og etterlater seg ruiner som kan utforskes). Selv spøker utviklerne med at de per nå er 42% ferdig med å «simulere hele virkeligheten».

Ser ut som ett eller annet utrivelig skaper trøbbel her.
Ser ut som ett eller annet utrivelig skaper trøbbel her.

Utviklingen av Dwarf Fortress ble påbegynt i 2003. I mange år nå har spillet vært helt gratis, samtidig som utviklerne har fått bo- og levekostnadene sine dekket av penger donert av den store tilhengerskaren. Men nå får det en kommersiell versjon i tillegg til gratisversjonen, som skal lanseres på Steam og Itch.io.

Grafikk og musikk

Den nye versjonen kommer med offisiell grafikk, men om du vil spille i ASCII-modus vil det også være mulig. Ekstra musikk er også inkludert. Steam-versjonen får også integrert støtte for Steam Workshop. Ellers skal spillet være omtrent identisk med gratisversjonen, og begge versjonene skal fortsette å eksistere og videreutvikles ved siden av hverandre.

Det ser, utrolig nok for oss nordmenn, ut til at det er den helsemessige situasjonen til Zach Adams, en av de to brødrene bak spillet, som har ført til at spillet nå får en kommersiell utgave. I lang tid har han vært avhengig av dyre medisiner, og selv om forsikringen så langt har dekket det, er brødreparet bak spillet såpass usikre på fremtiden at de føler de trenger ekstra økonomisk stabilitet.

Det er ikke kommet noen lanseringsdato enda, men her er en liten teaser:

Selv har jeg gitt spillet ett forsøk, men måtte se meg knust av det jeg – der og da, i alle fall – opplevde som et nærmest ugjennomtrengelig brukergrensesnitt. Men det er mange år siden nå, og det hjelper nok også med litt grafikk.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.