Det nylanserte spillet har også samarbeidsflerspiller og delt skjerm.
Outward var faktisk et av de aller første spillene jeg skrev om her på nettstedet – i april 2015 startet utviklerne en folkefinansieringskampanje, og jeg beskrev konseptet de kom med der som imponerende ambisiøst, samtidig som jeg ikke la skjul på at jeg var skeptisk på om det lot seg gjennomføre i praksis.
Vel, nå er spillet ute, og selv om det ikke har fått en udelt positiv mottakelse ser det ut som en majoritet av de som har testet det også setter pris på det.
Rollespill med overlevelseselementer
Om du ikke har fulgt med på Outward, er det altså et rollespill som prøver å være en god del mer realistisk enn vanlige spill i sjangeren. Du får rollen som en rimelig normal person, som strengt tatt ikke har de aller beste forutsetningene for å overleve i spillets farlige og åpne verden.
I tillegg til å bekjempe (eller rømme fra) banditter og uhyggelige monstre, må du holde liv i figuren din ved å sikre at han eller hun får i seg nok mat og drikke, og i tillegg får de anbefalte timene med søvn samtidig som du prøver å ikke bli drept av en av de mange sykdommene som herjer i de middelalderske miljøene.
Heldigvis trenger du ikke å overleve alene, for spillet støtter nemlig samarbeidsflerspiller for to. Og her får vi noe ganske unikt for et rollespill: Delt skjerm. Du kan selvsagt også spille over nettet, men har du en kontroller tilgjengelig kan du få med deg en ekstra spiller foran PC-en (eller konsollen, om du velger å spille på PS4 eller Xbox One).
Som jeg var innom har Outward fått en rimelig god mottakelse, men selv de som liker det trekker frem at det har visse svakheter og at det antakeligvis har litt smal appell. Så det er nok lurt å lese seg opp litt før du eventuelt kjøper spillet. Her er i alle fall en trailer: