En kjapp post om et lovende, om enn kanskje litt for ambisiøst, Kickstarter-prosjekt. Outward – The Adventurer Life Sim beskrives som et rollespill med overlevelseselementer. I tillegg til alt det vanlige man driver med i rollespill, må du skaffe mat og drikke (som også må tilberedes før det kan spises), sørge at du har klær som beskytter mot kulden, tak over hodet og så videre. Handlingen foregår i en dynamisk verden hvor oppdrag ikke venter på deg, men kan bli løst av andre eller forsvinne ettersom situasjonen endres.
![Snøen legger seg dynamisk om vinteren (se videoen).](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2015/04/steamworkshop_webupload_previewfile_424386335_preview.jpg?resize=300%2C169)
Samarbeidsspill loves også, og du kan til og med spille med en venn via delt skjerm – nokså uvanlig på PC, men veldig spennende.
Når jeg leser alt Outward-skaperne vil gjøre blir jeg både veldig spent, og litt skeptisk. Konseptet virker altså utrolig interessant (skikkelig rollespill + skikkelige overlevelseselementer = mitt drømmespill), men jeg blir imponert om utviklerne klarer å gjennomføre planene sine. Samtidig er det jo åpenbart at de har kommet ganske langt på spillet allerede, og uten støtte utenfra. Og skal man først lage et superambisiøst åpen verden-spill er det jo forfriskende at det ikke har puttet inn masse zombier. Jeg håper Kickstarter-kampanjen deres lykkes, men jeg tør ikke anbefale at du støtter den. Presentasjonsvideoen bør du imidlertid se.
Andre lenker: Utviklerstudioet og Greenlight-siden.