Conan Unconquered beskrives som et overlevelses-strategispill.
Funcom har annonsert at Conan Unconquered skal lanseres den 30. mai. Dette er et nytt sanntidsstrategispill utviklet av amerikanske Petroglyph, spillselskapet som ble dannet av en gjeng veteraner fra Westwood Studios etter at Electronic Arts stengte den tradisjonsrike utvikleren.
Ikke et tradisjonelt sanntidsstrategispill
Conan Unconquered er imidlertid ikke noen Command & Conquer-klone. I stedet beskrives det som et «overlevelses-strategispill», som i praksis kun fokuserer på forsvar. Du må bygge opp en base, og forsvare denne mot stadig tøffere bander med fiender. I tillegg til å spille alene, kan du spille i samarbeidsmodus der to spillere må prøve å forsvare samme base.
For ikke så voldsomt lenge siden la Petroglyph og Funcom ut denne videoen, som viser hvordan spillet fungerer i aksjon:
Håp om et Dune-strategispill
Det at Funcom og Petroglyph samarbeider om dette spillet er forresten interessant, ettersom Funcom nylig sikret seg rettighetene til å lage spill basert på Dune-universet. Petroglyps forgjenger, Westwood Studios, sto som kjent for Dune 2 og «nyversjonen», Dune 2000 – og det hadde vært veldig artig å se dem lage et nytt strategispill satt til Frank Herberts kjente science fiction-univers.
Skjønt vi skal jo huske på at det var omtrent samme type samarbeid mellom Paradox og Obsidian da førstnevnte snappet opp World of Darkness-universet. Obsidian hadde på det tidspunktet mye av ekspertisen bak Vampire: The Masquerade: Bloodlines, og det var veldig fristende å legge to og to sammen, og anta at jobben med å lage en oppfølger ville gå til dem. Det skjedde ikke.
Obsidian har riktignok rykte på seg for å være et skikkelig vrient selskap å samarbeide med, så forhåpentligvis har ikke Funcom og Petroglyph gått lei av hverandre slik det muligens kan virke som Paradox og Obsidian gjorde før sistnevnte ble snappet opp av Microsoft.