I Paranoia: Happiness is Mandatory får vi utforske et dystopisk fremtidsunivers.
Rollespillet Paranoia debuterte så langt tilbake som i 1984, men med unntak av et skytespill fra 1989 har det aldri fått noen skikkelige dataoverføringer. Det endres forhåpentligvis nå, som BigBen Interactive har annonsert Paranoia: Happiness is Mandatory. Dette spillet skal slippes i løpet av året for PC og konsoll, og utvikles av Black Shamrock og Cyanide.
Det er (bare) lov å være glad
Paranoia finner sted i en fjern fremtid, i en by som har fått det koselige navnet Alpha Complex. Her lever menneskene et idyllisk liv under ledelse av den utvilsomt veldig snille Friend Computer. Selv om alt er bra, er det en god del ting som straffes med døden – slik som å stille spørsmål ved hvor snill Friend Computer egentlig er, nekte å drikke den daglige dosen med «bouncy bubble beverage» eller få tak i informasjon som man ikke har rett på.
Du leder et team som jobber for Friend Computer for å finne folk og roboter som truer systemet, og dømme dem til døden. Så er jo selvsagt spørsmålet hvor lenge ansettelsesforholdet varer, men dette røper utgiveren ingenting om.
I stedet sier de at vi kan se frem til å spesialisere figurene våre og lede dem gjennom et unikt progresjonssystem der det å dø bare er en fordel, ettersom de kan klones og settes sammen med bedre egenskaper. Kamp skal være sanntidsbasert, men med aktiv pausefunksjon (Infinity Engine-aktig, altså). Her er en trailer, med litt koselig Edvard Grieg-musikk i bakgrunnen:
Dette er artig nok det andre klassiske rollespillet Black Shamrock er involvert i å bringe over til datamaskinen. Fra før av jobber de med et RuneQuest-spill.