LittleBigPlanet er under utvikling for Commodore 64

Og det er spillseriens hoveddesigner som lager den nye versjonen.

Mark Healey er en veteran i spillbransjen. Briten er nok mest kjent for å ha vært en av grunnleggerne av spillstudioet Media Molecule, og for å ha designet de første LittleBigPlanet-spillene. Disse fargerike og lekne plattformeventyrene ble svært populære på PlayStation 3, blant annet takket være den herlige humoren og de rike mulighetene for «samarbeid».

Men det var på Commodore 64 han startet som utvikler, og hans første spill var Commodore 64-utgaven av det sideskrollende krigsspillet KGB SuperSpy. Healey har tydeligvis ikke klart å legge plattformen helt bak seg (noe han selvsagt ikke er alene om), for nå jobber han like godt med å overføre LittleBigPlanet til den snertne lille brødboksen.

Siden dette er et fritidsprosjekt, har han ingen idé om hvor lang tid det kommer til å ta før vi faktisk får mulighet til å spille spillet, og det kan jo selvsagt også være det blir droppet etter hvert. Men han har gitt ut en og annen lovende videosnutt, slik som denne:

Musikken er neppe en del av spillet.

Healey er forøvrig ikke den eneste profesjonelle spillutvikleren som jobber med å overføre et eget spill til Commodore 64. Søren Trautner Madsen, som var en av utviklerne av plattformklassikeren Limbo, er godt i gang med sin 8-bits-versjon av nevnte spill. Den er også rimelig imponerende.

En kommentar om “LittleBigPlanet er under utvikling for Commodore 64”

  1. Kjekt å sjå at entusiasmen lever i beste velgåande i dagens multinasjonale mega-corporation spel-industri. Håper de kjem ut;)

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.