Actionspillet som egentlig skulle komme til Mega Drive og Amiga er snart ferdigutviklet.
Lenge før Digital Illusions (eller DICE som de gjerne kaller seg i dag) ble kjent for Battlefield-serien og Mirror’s Edge, jobbet de med et spennende actionspill ved navn Hardcore, for Mega Drive og Amiga. Utgiveren for dette spillet var Sony-eide Psygnosis, som gradvis la sitt fokus over på Sonys egne PlayStation-konsoll, og Hardcore ble kansellert.
For en liten stund siden ble spillet hentet opp fra arkivet, og en gjeng entusiaster satte i gang arbeidet med å fullføre spillet. Nå er det straks klart for lansering, riktignok med det muligens litt mer «trygt å google på jobb»-vennlige navnet Ultracore. I første omgang kommer spillet til Switch, PlayStation 4 og PlayStation Vita, men det ser også ut til å være tenkt utgitt for flere plattformer.
Den digitale lanseringen vil finne sted i mai eller juni, men spillet kommer også i fysisk boks via Strictly Limited Games.
Klassisk action
Ultracore er altså et skrollende actionspill der du må navigere deg gjennom fem svære 2D-miljøer sett fra siden, fulle av fiender, bonuser og hemmeligheter. For å hjelpe deg har du selvsagt massevis av forskjellige typer våpen, som kan oppgraderes underveis.
Spillet var allerede kommet langt i utviklingen da kanselleringen fant sted, så det er i stor grad den originale utgaven vi får tilgang på her. Men utviklerne har selvsagt fikset feil, og samtidig forbedret «bossene» i spillet. De har også lagt til muligheten til å velge et helt nytt lydspor, med over 20 nye låter (det gamle Mega Drive-lydsporet er også tilgjengelig).
Her er en liten teaser (fra før Switch ble annonsert som plattform):
Og litt forsmak på musikken:
Ligger det credits for de som utviklet originalspillet noe sted? Og den originale musikken lurer jeg på, det står veldig mye om den nye musikken.
Skulle selvfølgelig helst sett at at de samtidig releaset versjoner for originalplattformene også :)
Det originale lydsporet skal være med, ja. :)
Hvis jeg forstår det riktig, er det den originale Mega Drive-koden som er grunnlaget for utviklingen, så det kan jo tenkes det er mulig å få det ferdige spillet ut på den plattformen også (Amiga-versjonen virker det ikke som det er noe håp for). Hadde vært ganske kult.
Amiga versjonen..
Coder : Bo-Staffan Laninken
Graphician : Joakim Wejdemar
Musician : Olaf Gustaffsson
Misc : Fredrik Liliegren
Fett. Musikk av Olaf Gustaffsson (Blaizer). Gleder meg.