Nå kan du støtte meg på Patreon

Jeg trenger økonomisk støtte for å fortsette mitt arbeid med Spillhistorie.no.

Det er tid for en viktig annonsering: Nå er det mulig å støtte mitt arbeid med Spillhistorie.no på Patreon! Hvis du liker dette nettstedet, og kunne tenke deg hjelpe meg å fortsette det jeg driver på med her, så setter jeg veldig stor pris på om du blir en støttespiller på kampanjen min. Det er til og med noen belønninger involvert.

Hvis du har lyst til å sjekke kampanjen, finner du den her.

Hva er Patreon?

Patreon er en folkefinansieringsplattform der man støtter folk over tid. Hvis du velger å støtte Patreon-kampanjen min vil det hver måned trekkes et visst beløp fra kontoen din. I praksis fungerer det ikke helt ulikt hvordan nettsteder som Pressfire og Gamer.no lar deg donere en viss sum i måneden for å støtte deres drift. Den eneste forskjellen er at Patreon tar seg av en del av de praktiske tingene for meg (i bytte for en liten andel av inntektene), samtidig som det er mulig å gi ulike «belønninger» avhengig av hvor mye man velger å støtte meg med.

Beløpet som trekkes per måned vil variere, siden jeg har valgt en modell der månedsbeløpet er basert på hvor mye jeg skaper. Det vil nok i praksis ikke variere så mye, men det betyr at hvis jeg har en skikkelig uproduktiv måned, så vil beløpet du betaler reflektere dette. Mer detaljer kan du finne i en post på Patreon, men på laveste nivå blir det neppe mer enn 30-40 kroner per måned, hvis jeg klarer å holde et greit produksjonsnivå.

Merk at du selv kan sette et tak på hvor mye du vil ut med per måned – all støtte mottas med takk, også om du bare har mulighet til å gi én dollar i måneden.

Hvorfor Patreon

Jeg startet det som har utviklet seg til Spillhistorie.no i 2015, da med det fantastisk kreative navnet Joachims Spillblogg. Frem til da hadde jeg vært fast ansatt hos Gamer.no, men på grunn av interne forhold i selskapet som drev Gamer.no, ble jeg overført til søsternettstedet Teknofil.no. Jeg hadde fortsatt lyst til å skrive om spill, så dermed lagde jeg en spillblogg som jeg arbeidet med på siden. Et par-tre måneder senere ble Kristian Foshaug med på laget, og siden skiftet (heldigvis!) navn til Spillhistorie.no.

Min tid i Teknofil tok slutt samme år, da nettstedet på tross av massiv vekst ble lagt ned. Dette skjedde etter et oppkjøp, der den nye eieren endte opp med litt for mange «like» nettsteder i porteføljen sin. Vi som skrev for Teknofil ble så overført til Tek.no, men så skjedde det som ofte skjer i etterkant av slike sammenslåinger – det nye selskapet hadde fått for mange ansatte. Jeg fikk tilbud om en sluttpakke, og tok imot.

Siden da har jeg viet mye av tiden min til Spillhistorie.no, i håp om å kunne gjøre dette til en inntektskilde i fremtiden. Det har, for å være helt ærlig, gått langsommere enn jeg hadde håpet, og jeg kunne vel neppe valgt noe verre tidspunkt å prøve, heller. Annonsemarkedet for tradisjonelle nettsteder har falt helt sammen, og det eneste reelle alternativet er tekstreklame – altså sponsede artikler der man enten selger lenker eller skriver tekster som i praksis er reklame for tjenester og produkter. Slikt ønsker jeg ikke på Spillhistorie.no.

Hvis du har lest norske spillnettsteder en stund, er dette helt sikkert noe du er klar over. Selv Gamer.no og Pressfire.no, som begge er enormt mye større enn Spillhistorie.no, har sett seg nødt til å be om lesernes støtte via månedlige donasjoner.

Derfor ber jeg nå om deres støtte, slik at jeg kan drive nettstedet videre. Med Patreon kan jeg forhåpentligvis få litt sårt tiltrengte inntekter, samtidig som jeg kan få et bedre inntrykk av hvor levedyktig dette nettstedet til syvende og sist er. Jeg forventer for all del ikke umiddelbar suksess, bare såpass at jeg ser det faktisk er noe vits i å fortsette. Jeg vet heller ikke om Patreon kommer til å være en permanent greie – det kan tenkes det kommer bedre alternativer i fremtiden eller ting endrer seg slik at det ikke er nødvendig å søke økonomisk støtte fra leserne.

Patreon-kampanjen har per nå ikke noe konkret målbeløp. Et potensielt mål for fremtiden vil være å få nok inntekter til å også kunne betale andre skribenter for innhold på Spillhistorie.no. Men jeg har ingen forventninger om å oppnå noe i nærheten av det per nå, så det får vente til det blir aktuelt.

Hva får du?

Alt innholdet på Spillhistorie.no er og blir gratis, og jeg har ikke engang noe reklame jeg kan skru av slik andre nettsteder gjør for de som støtter dem. Men hvis du velger å støtte meg på det laveste nivået, så får du tilgang til poster på Patreon der jeg regelmessig forteller om hva som foregår bak kulissene, samt poster der jeg skriver litt om de større artiklene som publiseres her.

De som velger å betale litt mer per måned får noen bonuser. På nivå to får du tilgang på en privat Facebook-gruppe der tanken er at vi kan ha en slags «spillklubb». Hver gang jeg starter arbeidet med et nytt tilbakeblikk på et eldre spill, vil jeg annonsere det der, og så kan de som vil (og har anledning) spille det samtidig slik at vi kan diskutere det i fellesskap underveis. Jeg vet av erfaring at det varierer hvor vellykket slike prosjekter er, men når det funker og det blir litt engasjement, kan det være veldig moro. Jeg vil også prøve å integrere gode innspill i det endelige tilbakeblikket.

Selv om det er det tenkte hovedformålet med gruppa, kan vi selvsagt diskutere alt mulig annet som måtte være interessant der. Den andre belønningen på dette nivået er en samling «homebrew»-spill jeg har laget for mikrodatamaskinene Sharp MZ-80A og MZ-700, inkludert Minesnake (som fikk 82% da det ble anmeldt av Retro Gamer, så noe må jeg ha gjort rett). Jeg er klar over at dette er en nisjegreie av dimensjoner, men ved hjelp av emulator kan disse spillene spilles av hvem som helst, og noen av dem er helt eksklusive for Spillhistorie-backere.

Det tredje nivået er … vel, strengt tatt ikke noe jeg forventer å få særlig mange backere på, men hvis du virkelig har lyst til å støtte Spillhistorie kan du få tilgang på to ting til, nemlig muligheten til å jobbe for meg (ahem!) ved å «betalese» tilbakeblikk og andre store artikler én uke før alle andre («early access» for artikler, rett og slett), samt få navnet ditt listet opp på Om Oss-siden. Jeg vil også prøve å få fatt i spillkoder og slikt for dere, men jeg tør ikke si noe om hvor regelmessig dette blir.

Det kan godt være jeg kommer opp med andre belønninger senere, men det bør helst være ting som ikke krever så voldsomt mye arbeid fra min side (for da går det fort utover nettstedet igjen). Jeg er uansett åpen for ideer. I tillegg kan det tenkes det blir noen andre endringer underveis; jeg vet tross alt ikke hvor godt disse nivåene fungerer før jeg har prøvd, og også fått tilbakemeldinger. Men det vil i så fall annonseres i god tid før det skjer.

Konklusjon

Jeg er klar over at jeg ber om mye, når jeg nå ber om økonomisk støtte til å drive Spillhistorie.no videre. Og jeg forventer selvsagt ikke at alle blir med på prosjektet. Hvis du ikke har anledning eller lyst til å støtte meg økonomisk, håper jeg du fortsetter å lese Spillhistorie.no med god samvittighet. Min motivasjon for å skrive er jo at folk skal lese og forhåpentligvis sette pris på det jeg skriver.

Husk også at det finnes mange måter å hjelpe på, slik som å følge oss på sosiale medier og like og dele stoffet vårt der. Bare én deling på rett sted kan forvandle dagens lesertall fra triste til veldig gode, så husk det hvis du leser noe du liker og for eksempel er medlem av en gruppe der du genuint tror andre medlemmer vil like det du har lest. Kort sagt, hjelp oss å få flere lesere, så hjelper du oss til å vokse, og dermed også til å få flere muligheter i fremtiden. Vi er altså på Facebook og Twitter.

Hvis du har andre ideer og ting du føler du kan bidra med, så ta gjerne kontakt. Det samme gjelder om du også driver med spillinnhold, og kunne tenke deg en eller annen form for samarbeid.

Jeg vet ikke hvordan dette med Patreon ender opp med å gå. Jeg ser at flere norske innholdsskapere har hatt suksess på plattformen, men de fleste av dem har også vært langt mer populære enn meg og Spillhistorie.no på forhånd. Jeg vet også at kun en minimal andel av de som prøver seg på Patreon tjener nok på det til å få en amerikansk minstelønn per måned. Men jeg er helt avhengig av å få noen inntekter for de mange, mange timene jeg bruker hver uke på dette nettstedet, og siden Spillhistorie.no ikke står i fare for å bli overtatt av noen som er villige til å gi meg fast lønn med det første, så er dette det eneste reelle alternativet jeg kommer på.

4 kommentarer om “Nå kan du støtte meg på Patreon”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.