Dette blir ganske annerledes enn Bloodlines 2.
Franske BigBen Interactive er en utgiver du kanskje kommer til å høre mer om i årene som kommer, i alle fall om de får det som de vil. De tar nemlig sikte på å bli den ledende «AA-utgiveren» innen tre til fem år, og har blant annet kjøpt utviklestudioene Cyanide, EKO og KT Racing for å nå dette målet.
Utgiveren har faktisk en haug av spill under utvikling hos interne og eksterne studioer, og et av disse er basert på den nå Paradox-eide lisensen Vampire: The Masquerade. I likhet med Paradox’ eget Bloodlines 2, blir BigBens nye spill et rollespill – men det vil tilsynelatende følge en helt annen modell.
BigBen skriver nemlig at spillet skal «definere en ny sjanger», som de kaller «det narrative rollespillet». Hva de mener med dette må vi vente til Gamescom-messen i august for å finne ut, men et lite hint får vi kanskje av å se hvem som utvikler det. Studioet bak spillet er nemlig Big Bad Wolf, som også står bak det episodebaserte eventyrspillet The Council.
The Council er en hybrid av rollespill og eventyrspill, og Kristian kan forklare hvordan det fungerer:
The Council er et episodebasert eventyrspill med rollespillelementer, satt til slutten av «virkelighetens» 1700-tall. Man er med i en orden som forsøker å styre det politiske klimaet i verden. Man må finne ut av forsvinninger, mord, løgner og sammensvergelser, løse gåter og dekryptere koder.
I utgangspunktet høres dette kanskje ut som et hvilket som helst eventyrspill. Det som gjør det hele mer interessant for min del, er at karakteren man spiller har et ferdighetstre som man gradvis utvikler i spillet. Man får erfaringspoeng etter oppdrag, og får mulighet til å bruke poeng for å enten låse opp nye ferdigheter, eller forbedre de man allerede har. Dette gir igjen utslag når man spiller, på måten oppdragene kan løses. For eksempel kan man oppdage svakheter med personene man møter, som man kan utnytte i dialoger. Eller motsatt, ting de rett og slett ikke vil bite på.
Man får faktisk også beskjed hvis gåtene kunne vært løst på en annen måte, eller om man går glipp av en mulighet fordi man mangler en ferdighet. Det er kult, og gjør at jeg får lyst til å spille om igjen med andre ferdigheter. I tillegg er det slik at det ikke er noe «feil» måte å spille på. Uansett hvilke valg du gjør, fortsetter spillet. Valgene får selvsagt konsekvenser, både på kort og lang sikt.
Vampire-spillet skal være basert på reglene fra penn-og-papir-rollespillet. Dette er det andre World of Darkness-spillet BigBen har på trappene – internstudioet Cyanide jobber også med Werewolf: The Apocalypse – EarthBlood. Og som om ikke dette var nok, jobber de også med et rollespill satt til et offisielt Paranoia-rollespill.
Bildet i toppen er fra The Council.