Nytt rollespill skal fokusere på taktikk i tredimensjonale rom

Paddeflate spillmiljøer er ikke noe du finner i nyannonserte Solasta: Crown of the Magister.

For en stund siden skrev jeg om det nyoppstartede spillstudioet Tactical Adventures, som ble grunnlagt av en veteran fra Endless Legend-utvikleren Amplitude Studios med det målet å lage «det taktiske rollespillet utviklerne alltid har ønsket å spille.»

Nå har de annonsert dette spillet. Det heter Solasta: Crown of the Magister, og skal etter planen lanseres på Steam – riktignok etter at teamet har gjennomført en folkefinansieringskampanje på Kickstarter senere i sommer.

Vertikale omgivelser

Solasta beskrives altså som et taktisk rollespill, der du starter med å skape dine egne helter, og så tar disse med ut på eventyr i en stor verden. Spillet har flere elementer som gjør det spennende – det viktigste er kanskje at spillets miljøer skal være fullstendig tredimensjonale, og «vertikale» på en måte vi ikke helt er vant med i sjangeren.

Utviklerne forteller at du kan klatre, fly, teleportere deg og generelt navigere deg fritt rundt i miljøene, som selvsagt skal være fulle av hemmeligheter for de som er flinke til å lete. I de turbaserte kampene må du også utnytte deg av omgivelsene rundt deg, blant annet ved å sikre deg høydefordeler eller dytte fiender utfor stup.

Et annet interessant element er lys og mørke – du trenger lys for å utforske mørke huler, og lys kan også brukes som våpen mot mange av spillets mer lyssky fiender, men det er samtidig vanskelig å snike seg rundt i hulene om lyset fra faklene dine er synlig på lang avstand.

Solasta: Crown of the Magister bruker regelsettet fra Dungeons & Dragons 5th Edition, og alle utviklerne beskriver seg selv som tilhengere av klassiske penn & papir-rollespill. Her kan du få en introduksjon til spillet:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.