Romstrategispillet Interstellar Space: Genesis skal være en åndelig oppfølger til SimTex-klassikeren.
I manges øyne er Master of Orion 2 fortsatt tidenes beste romstrategispill, og gjennom de siste par tiårene har det vært en hel haug av forsøk på å gjenskape magien fra 1994-klassikeren. Noen har lykkes delvis, men ingen har helt klart å treffe blink – i mine øyne, i alle fall.
Interstellar Space: Genesis har lenge blitt posisjonert av utviklerne som en åndelig oppfølger til Master of Orion 2, så her er vi sånn sett i veldig kjent territorium. Men dette spillet har hatt litt bedre forutsetninger for å lykkes med ambisjonene enn de fleste, da det har hatt et solid brukermiljø med på laget fra dag én. Nå er spillet ute på markedet, så vi kan se om de faktisk nådde målet.
Klassisk romstrategi
Interstellar Space: Genesis er altså et turbasert romstrategispill i klassisk 4X-stil, der du må velge en av seks raser (eller konstruere din egen) og prøve å ta over den lokale galaksen. Du starter med å utforske verdensrommet rundt deg, og fortsetter med å sende ut koloniskip for å etablere et nærvær på nye og lovende planeter.
Samtidig må du drive forskning på nye teknologier, bygge opp et militært forsvar og drive diplomati med de ET-ene du måtte møte der ute. Som i inspirasjonskilden kan du også designe dine egne romskip fra bunnen av, og spillet ser også ut til å ha lånt litt fra kultursystemet i Civilization VI.
Brukeranmeldelsene er positive så langt, og skal vi tro denne anmeldelsen på nettstedet eXplorminate, har utviklerne lykkes godt i å lage et tradisjonelt romstrategispill som moderniserer opplevelsen vi husker fra Master of Orion 2. Det ser ikke ut til å ta sjangeren videre i særlig stor grad, men det har jo aldri vært hovedmålet, heller.
Her er en trailer som i alle fall har truffet blink på musikken – det blir knapt mer «romstrategispill fra nittitallet» enn dette:
Den anerkjente strategispill-Youtuberen DasTactic har også tatt en titt på spillet, og her er del én av hans inntrykk: