Et av tidenes aller beste strategispill får oppfølger.
Distant Worlds er et av tidenes aller beste romstrategispill, og i mine øyne er det kun Master of Orion 2 som kan måle seg – skjønt det er et helt annerledes spill. Distant Worlds er gigantisk og dynamisk, og har en egen evne til å skape dype strategiske dilemmaer. Les gjerne min anmeldelse av Distant Worlds: Universe på Gamer.no for å få et inntrykk av spillet.
Her er oppfølgeren
Nå har endelig Slitherine avduket oppfølgeren. Den skal ha vært under arbeid i rundt fire år, og utgiveren forteller at tanken bak prosjektet var i praksis å lage «et bedre Distant Worlds». Ikke direkte uambisiøst, med tanke på at Distant Worlds fikk en god håndfull ekspansjoner i årenes løp.
Den største nyheten i oppfølgeren er at universet nå er i 3D, og den nye 64-bits spillmotoren tillater enorme galakser å spille i. Hvert skip er dessuten en fullstendig tredimensjonal modell, som kan skreddersys ved hjelp av synlige komponenter (som i originalen, er det et avansert system for design av romskip her). Med 3D-modellene får vi også avansert skademodellering, der det teller hvor et skip blir truffet.
Ellers loves vi blant annet stor variasjon hva planeter og måner angår, og det understrekes at dette kommer til å bli et massivt spill samtidig som det forhåpentligvis ikke skal være for skremmende for nybegynnere (skjermbildene av grensesnittet tyder uansett ikke på at kompleksitetsnivået har blitt skalert ned, men i originalen kunne omtrent alt automatiseres så det blir sikkert tilfelle her og).
Slitherine har ikke kommet med noen offisiell pressemelding om spillet, og det har heller ikke fått noe nettsted. Men du kan se en presentasjon av spillet i et opptak av en direktesending på Twitch, som fant sted i går. Distant Worlds 2-biten begynner cirka tolv minutter inn i sendingen.