«Vi er lei for at noen av dere ikke fikk opplevelsen dere ønsket.»
Warcraft III: Reforged ble sluppet i forrige uke, og det gikk ikke helt som forventet. Nyversjonen av Warcraft III har per nå den laveste brukerscoren for noe spill på Metacritic, og selv om dette strengt tatt ikke er noen god indikator for spillets kvalitet, sier det i alle fall at folk er misfornøyde.
Det er flere grunner til dette. Det første mange spillere la merke til var at mellomsekvensene ikke var oppdatert slik Blizzard sa de skulle være. Mange av endringene i brukergrensesnittet falt heller ikke i god jord, og spillet har også tekniske problemer. Legg til at Blizzard har fjernet flere viktige funksjoner (inkludert muligheten for LAN og rangert spill i flerspiller), og vi har å gjøre med en nyversjon som bortsett fra en grafisk «oppgradering» ikke alle spillerne liker er et dårligere produkt enn originalen.
Dermed er det heller ikke spesielt populært at Blizzard i samme slengen tvinger alle som spiller Warcraft III på Battle.net over på nyversjonen.
Pressen har generelt vært mildere mot Blizzard enn brukerne, skjønt her til lands har spillet fått en kjølig mottakelse. Gamer.no mener nyversjonen sliter med å forsvare sin eksistens, mens Pressfire mener det er helt sjokkerende hvor dårlig Blizzard har behandlete arvesøllet sitt med denne nyversjonen.
Blizzard beklager
Nå har Blizzard lagt ut et åpent brev der de beklager tilstanden spillet ble lansert i, og der de forsikrer om at de jobber på spreng for å fikse feil og mangler, og legge til funksjonalitet spillerne forventer. De går imidlertid ikke i særlig detalj, og hvis du er en eksisterende Warcraft III-bruker som håper å få lov til å få gå tilbake til den klassiske versjonen ser det ikke ut til at du får ønsket oppfylt.
Selskapet hevder også at de mente de nye mellomsekvensene «tok spillet for langt bort fra originalen», merkelig nok, så det ser ikke ut til å være noe håp for oppgraderinger der i gården heller. Det samme gjelder den nye brukerkontrakten der Blizzard automatisk tar fullstendig eierskap i alt spillerne måtte lage av modifikasjoner og nye spillmoduser (noe som gjør det direkte dumt å investere tid og krefter på å modifisere spillet).
Det gjenstår altså å se hvor fornøyde spillerne er med Blizzards forsøk på skadehåndtering her. At de fortsetter å promotere spillet med mellomsekvenser som ikke ble en del av det endelige produktet er jo heller ikke noe spesielt godt tegn på at de tar situasjonen helt på alvor.
Heldigvis for skuffede kunder virker det ikke som det er noe stort problem å få pengene tilbake.