Se neste generasjon Unreal Engine i aksjon.
Summer Game Fest har vært en suksess så langt, med flere store annonseringer de siste dagene. I går fikk vi for eksempel vite at Tony Hawk 1 og 2 får en samlet nyutgivelse. I dag var nyheten en presentasjon av Unreal Engine 5, og tech-demoen Epic viste var definitivt på den pene siden.
Grafikken vi så er ikke fra et «ekte» spill, og vi kan nok ikke vente fullt så pen grafikk fra dag én, men det Epic viste var tydelig styrt delvis med stikke og gir nok en god pekepinn på hva vi kan vente fra neste generasjon konsoller.
Videoen har navnet «PS5 Unreal Engine 5 Tech Demo», og ble kjørt på en Playstation 5, så dette er vel å regne som det nærmeste vi har sett Playstation 5-spill, flere dager etter at Xbox hadde sin presentasjon av tredjepartsspill.
Store nyheter
Unreal Engine 5 kommer med to store forbedringer. Den første er «nanite», som gir muligheten til å importere svært detaljerte figurer laget for film og lignende inn i spillmotoren og prosessere det slik at det blir «kjørbart» for maskinen spillet kjører på. Eksempelet var objekter med flere milliarder polygoner som ble komprimert til noen millioner. Undertegnede skjønner lite av slikt, men pent så det ut – med 8k-teksturer og det hele.
Den andre forbedringen kalles «lumen», og tillater fullstendig dynamisk, global lyssetting i spill. Dette skal gjøre jobben mye enklere for utviklerene ved at de får mye bedre kontroll og spillet ikke trenger å prosessere lyssettingen på forhånd, som før. Magi kaller jeg det.
Unreal Engine 5 kommer i tidlig utgave i begynnelsen av 2021 og blir fullt utgitt i løpet av 2021. Epic annonserte samtidig at Unreal Engine-spill med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2020 ikke trenger å betale royalties før de har tjent inn 1 million dollar, noe som burde være gudesendt for indieutviklere.
Her er utviklernes video av tech-demoen, med kommentarer: