Skal være en nytolkning av den klassiske «roguelike»-sjangeren.
ADOM, eller Ancient Domains of Mystery, var et av de store «roguelike»-spillene på nittitallet. For en håndfull år siden fant utvikleren ut at han ville fortsette å jobbe med spillet, og resultatet var blant annet en svært vellykket Steam-lansering. Jeg skrev om hvorfor det er et spill du bør spille i en større artikkel, og la også ut rikelig med tips for nye spillere.
Senere i år kommer Ultimate ADOM – Caverns of Chaos. Dette spillet skal være en moderne tolkning av den klassiske sjangeren, basert på alle lærdommene spillskaper Thomas Biskup har tatt med seg i de snart 30 årene han har vært involvert i sjangeren.
Stor frihet
Spillet lar deg skape din egen eventyrer fra bunnen av og utforske datagenererte miljøer i en dynamisk verden. Du velger selv hvilken rolle du skal ha i spillets verden, der du blant annet kan slå deg sammen med en av syv konkurrerende fraksjoner eller til og med prøve å frembringe verdens undergang om du ønsker det.
Som seg hør og bør loves vi også stor taktisk valgfrihet, med mengder av ulike typer magi og egenskaper som kan brukes i kombinasjon med interaktive miljøer. Underveis kan du til og med høste fiendens kroppsdeler og feste dem på din egen kropp for ekstra egenskaper, skjønt det vil helt sikkert få konsekvenser for hvordan folk ser på deg.
Ellers skal spillet ha et dynamisk kontrollsystem slik at du slipper å huske på hundrevis av tastekombinasjoner, men om du har et tastatur kan du bruke slike også (spillet kommer også til mobile plattformer og Switch). Man skal også kunne veksle mellom grafikk i 3D, 2D eller til og med med ASCII-tegn.
Jeg må innrømme at jeg gleder meg stort til dette spillet slippes, men hvorvidt Thomas Biskup og resten av teamet klarer å oppnå de ambisiøse målene sine på en god måte gjenstår selvsagt å se. Her er en trailer: